Avatar billede dennism Nybegynder
29. januar 2009 - 18:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

GPS tracking?

Hvordan kan man lave mulighed for at tracke en GPS? Jeg har f.eks. en mobil-telefon med indbygget GPS. Hvordan kan man spore denne GPS, så jeg kan se på min skærm hvor den befinder sig? Er ved at overveje et projekt, hvor der ønsket tracking af GPS på nogle fragtskibe.
Avatar billede soreno Praktikant
29. januar 2009 - 18:30 #1
Skibe over 300BRT har AIS.

Se mere på:
http://www.ais.dk/

Eksempel viewer kan ses her:
http://www.seamech-ais.dk/CV-skagerak.html
Avatar billede dennism Nybegynder
29. januar 2009 - 18:54 #2
Tak for dit konkrete svar.

Jeg står med et rederi som har x antal skibe. Ved du, hvordan man selv kan registrere deres position? Enten via AIS eller alm. GPS som jeg også regner med de har på skibet?
Avatar billede soreno Praktikant
29. januar 2009 - 18:57 #3
Kort fortalt så kobles GPS på AIS og AIS distribueres vha. VHF.

Enhver kan så modtage og dekode AIS signalet og omsætte det til tracks.

F.eks. kan man få denne NASA AIS Engine (+ antenne):
http://www.olav-hansen.dk/nasa_ais.htm

Den kan levere AIS som NMEA der indeholder alle tilgængelige informationer, se:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System#Broadcast_information
Avatar billede soreno Praktikant
29. januar 2009 - 18:59 #4
Jeg tror det er meget almideligt med satellit internet adgang.
Så kan man lave en webservice som skibet rapportere sin position på.

Ellers kan man købe sig adgang til AIS dækning i et område.
F.eks. kan man købe AIS data for hele danmark af farvandsvæsnet.
Avatar billede dennism Nybegynder
29. januar 2009 - 21:21 #5
Fint. Dvs. at GPS'en på skibet skal kobles på en computer med netadgang, som skal sende dens positionen f.eks. til en webservice?
Avatar billede soreno Praktikant
29. januar 2009 - 21:30 #6
Det vil måske være en mulighed.

Det afhænger af det konkrete behov og de tilslutningsmuligheder der er på skibet.

Er det et teoretisk projekt eller et konkret projekt ?
Avatar billede dennism Nybegynder
29. januar 2009 - 21:48 #7
umiddelbart er der tale om et teoretisk projekt.

hvilke andre muligheder har man?
Avatar billede soreno Praktikant
30. januar 2009 - 19:31 #8
AIS kommunikerer på VHF og har dermed en begrænset rækkevidde.

På længere distancer kan LRIT muligvis anvendes:
http://en.wikipedia.org/wiki/Long_Range_Identification_and_Tracking
Avatar billede dennism Nybegynder
07. marts 2009 - 12:38 #9
Vil du smide et svar?
Avatar billede dennism Nybegynder
09. juni 2009 - 10:55 #10
Tak for hjælpen.

.lukker