Avatar billede triple-x Nybegynder
02. februar 2009 - 12:06 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

skalering af billeder via batch

Hey eksperter.

Jeg er løbet ind i en lille problemstilling.

Jeg har ca 5000 billeder. Billeder er i et vivar af forskellige størrelser, nogle brede og nogle høje.

Alle billeder skal skaleres ned til at være 300x300 pixels. Men billedet må ikke beskæres.

Derfor har jeg brug for en batch/action der kan tage højde for om billedet er højt eller aflangt, og dermed først bruge canvas size og dernæst image size.

Jeg har styr over actions, men jeg synes ikke lige at kunne gennemskue det logiske forløb, som jo er nødvendig for at kunne optage en action.

5 forskellige billedstørrelser:
image1.jpg - 600x358
image2.jpg - 400*130
image3.jpg - 300*427
image4.jpg - 550*550
image5.jpg - 250*388

Nogle der kan hjælpe mig på vej?

På forhånd mange tak.
Avatar billede kringleraket Nybegynder
02. februar 2009 - 13:14 #1
Lav evt. en action i Image -> Image Size, hvor du skriver 300 x 300 i Pixel Dimentions. Sørg for at der er flueben i Resample Image og IKKE i Constrain Proportions.
Bemærk at alle de billeder der ikke er kvadratiske, naturligvis vil blive forvrængede af denne proces, når de ikke må beskæres.
Avatar billede verakso Nybegynder
02. februar 2009 - 13:22 #2
Prøv at tage et kik på http://www.imagemagick.org/
Bruger det selv til at skalere billeder med
Har et batch script der tager et jpg billede, og skalerer det proportionalt ned til max 375*480

@for %%f in (*.pdf) do convert "%%~nf.jpg" -colorspace RGB -density 72 -thumbnail "375x480>" "./resize/%%~nf.jpg"

Har jeg mange billeder, så bruger jeg Imagemagick, er de blot nogle få, så er det PhotoShop, da det trods alt er noget bedre til at håndtere farverum.
Avatar billede verakso Nybegynder
02. februar 2009 - 13:25 #3
Kom lige til at tænke på.
Du skriver at billederne skal skaleres til 300x300 px, men ikke beskæres.
Betyder det så
1) At der skal sættes en baggrund ind, så billedet bliver 300x300px eller
2) At billedet max må være 300x300, eks. 300x154px?
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. februar 2009 - 13:45 #4
Kringleraket - Billederne må desværre ikke forvrænges, og derfor er jeg nød til at anvende et mix af canvas size og image size.

Verakso - Billederne skal være 300x300 hverken mere eller mindre. hvis et billede f.eks. er 500x200, så skal der tillægges 300px luft i bredden, så billedet bliver 500x500 og dernæst skal det skaleres ned til 300x300. Så det er lidt en omstændig proces desværre.

Jeg vil dog tage et kig på imagemagick, da jeg ikke kender dette.
Avatar billede verakso Nybegynder
02. februar 2009 - 13:55 #5
Jeg ville mene at Imagemagick kan dette som du ønsker. Se evt. disse eksempler:
http://www.imagemagick.org/Usage/thumbnails/#pad
Umiddelbart kan det godt virke temmeligt bøvlet at bruge et kommando-linje værtøj til at ændre billeder med, men hvis man har mange, eller skal simplificere en process, så er det faktisk et rigtigt godt program.
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. februar 2009 - 14:00 #6
Verakso - Ja det ser ud til at være en løsning. Jeg takker mange gange. Smid et svar så får du point. Jeg skal nok lige vende tilbage til tråden når jeg får det løst, så andre kan få gavn af løsningen.
Avatar billede kringleraket Nybegynder
03. februar 2009 - 07:47 #7
Jeg mener også det kan lade sig gøre i Photoshop.

Her er en lidt bonderøvs-agtig metode, men jeg tror den virker.
Åben et af dine billeder og lav denne action:

1. I Layer-paletten, dobbeltklik på Background så den bliver et alm. lag.
2. Image -> Canvas Size (Her indtaster du en værdi f.eks 400 x 400mm med Anchor centreret. Værdien skal bare være mere end dit største billede er på den længste led.)
3. Ctrl-klik på thumbnailen af Layer 0 og Select -> Save Selection. (Undlad at give den et navn, så skulle den automatisk blive til Alpha 1).
4. Select -> Transform Selection og drej den 90 grader. Tast Return. (Vigtigt at du ikke deselecter)
5. Åben Channels-paletten Ctrl+Shift-klik på thumbnailen af Alpha 1. (Nu skulle både den gemte og den transformerede selection være valgt).
6. Image -> Crop.

Nu skulle du gerne have et dokument som er ubeskåret og kvadratisk.
På dette stadie kan du også vælge en anden baggrundsfarve, ellers trykker du bare Flatten Image i Layers-paletten, så bliver den automatisk hvid.
Hvis dine billeder skal gemmes som jpg, skal du også huske at slette Alpha 1-kanalen.

Når du har gjort alt dette kan du bruge Image Size, som beskrevet i mit første indlæg. Dog nu med flueben i Constrain Proportions.

God fornøjelse  :-)
Avatar billede verakso Nybegynder
04. juni 2009 - 12:16 #8
Håber du fik det løst
Avatar billede triple-x Nybegynder
08. juni 2009 - 22:21 #9
Beklager mit sene svar. Ja jeg fik løst problemet med god hjælp fra jer.

Mange tak.