Avatar billede erlandsen Seniormester
03. februar 2009 - 15:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Netværksprinter der får tildelt "forkert IP-adresse"

har flg. problem...

når jeg slukker min netværksprinter - og tænder igen - så få den nogen gange en ny ip-adresse, hvilket der ikke er noget specielt i, da vi har dynamiske ip-adresser.

Printeren står til automatisk at hente IP adresser - men nogen gange får jeg en IP adresse som ikke er i samme sub-net?

Jeg har fået at vide af den netværksansvarlige, at IP-adressen skal starte med 192.168.1.xx - men nogle gange får printeren 0.0.0.0 og andre gange får den 192.168.0.xx - hvilket betyder at vi ikke kan finde printeren på nettet?
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2009 - 15:25 #1
- Er du sikker på at der kun er en DHCP server på dit netværk.
- Hvis printeren ikke kan fange en DHCP server får den en APIPA adresse der typisk er 169.245.x.x

Mit bud er et halvdårligt netkort i printeren
Avatar billede erlandsen Seniormester
03. februar 2009 - 15:29 #2
har lige fået skiftet netkort i printeren (DELL) - tænker at jeg måske skal opdatere firmware?
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2009 - 15:32 #3
også en mulighed
Avatar billede lablo Nybegynder
03. februar 2009 - 15:58 #4
hvis din addresse er i et subnet Kunne det tyde på at der er et eller andet i subnet masken der er sat forkert. jeg ville mene den står til 255.255.0.0 og bør stå til 255.255.255.0. det bør du kunne checke på printeren

det er bare et bud
Avatar billede erlandsen Seniormester
03. februar 2009 - 16:28 #5
subnet-masken står rigtigt nok til 255.255.255.0 - men hvorfor får den mon 192.168.0.xx i stedet for 192.168.1.xx?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. februar 2009 - 16:33 #6
Er der nogen bestemt grund til, at printeren ikke er sat til fast ip?
Avatar billede lablo Nybegynder
03. februar 2009 - 16:34 #7
det kan være DHCP serveren der er sat til at dele alle ipaddresser ud i dette subnet. i stedet for at have en fast Ip range (ex 192.168.1.2 til 192.168.150)
Avatar billede erlandsen Seniormester
03. februar 2009 - 16:52 #8
grunden til at printeren er sat til at hente ip adresse automatisk er at netværksadmin ikke vil tildele os en fast ip adresse til printeren...

-men måske løser det noget af problemet - f.eks. når det er printeren der bliver slukket og tændt?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. februar 2009 - 17:00 #9
Lyder som en underlig admin, der ikke vil tildele en netværksprinter fast ip :)
Avatar billede erlandsen Seniormester
03. februar 2009 - 17:09 #10
det er på et kontorhotel - hvor vi er flere firmaer...
han vil hellere at vi sætter hostname op - hvilket jeg ikke lige har fået gjort - inden vi fik problemet...
(printeren er i holbæk og jeg er på amager)
Avatar billede lablo Nybegynder
03. februar 2009 - 17:41 #11
Nu ved du hvor problemet kan være :-)