Avatar billede kittyhawk Novice
04. februar 2009 - 17:00 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Legetøj fra 60érne og 70érne

Hej med Jer

Jeg samler lidt på legetøj, primært fra min egen barndom, i 60 og 70érne og jeg har sådan set også fundet en hel del, men der er tre ting jeg ikke kan finde og derfor rejser jeg spørgsmålet her, hvor der er en stor mængde viden.

Den første ting er fra først i halvfjerdserne og blev kaldt "klik-klakker", det var to hårde plastikkugler med en snor imellem og et lille håndtag i midten af snoren, som man kunne holde fast i med den ene hånd, ideen var så at få kuglerne til at støde sammen, første kun under hånden, ved at sætte farten op skulle man så ende op med at kuglerne skiftevis ramte hinanden over og under hånden.

Den anden ting er et kemisæt, der også var fremme, først i halvfjerdserne, lavet af "Thomas Salter toys" og hed "Laboratory", det kunne fåes i størrelserne 1-2-3-4-5.

Den tredje og sidste ting er nok fra sidst tredserne, måske først i halvfjerdserne, det var en gummimasse, der havde konsistens lidt som modellervoks, men hvis man rullede denne masse til en kugle, virkede den som en "James Bond" bold, altså en lille gummibold, der hoppede og sprang ad pommern til, herefter kunne man lægge massen tilbage i den lille rund plastikæske, man havde købt det i, efter kort tid flød det ud i æsken og dækkede hele bunden, jeg tror det hed noget med "magic", men er ikke helt sikker.

Jeg håber der er nogen, der har et bud på navnet på "gummimassen" og hvor man evt. kan finde alle tre ting, jeg har prøvet, ebay, tradera, qxl, dan-auktion og Lauritz.com, uden held.

På forhånd tak

BT
Avatar billede vejmand Juniormester
04. februar 2009 - 17:35 #1
Avatar billede sj.netomia Nybegynder
04. februar 2009 - 18:53 #2
kunne det evt være dette her "Jumping clay" ?

http://www.diytrade.com/china/4/products/4941178/Jumping_clay.html
Avatar billede sj.netomia Nybegynder
05. februar 2009 - 15:34 #4
Jeg undskylder mange gange, jeg er kommet til at indsætte kommentaren mange gange, det var fordi den ikke vil indsætte til at starte med, så trykkede jeg en del gange på musen, og ups....
Avatar billede kittyhawk Novice
11. februar 2009 - 13:51 #12
Hej vejmand

Du har krav på point, de klik-klakker du henviste til på gul og gratis er nu i min besiddelse, tak for det.
Men da jeg har været så "smart" at skrive tre spørgsmål i et, må jeg jo oprette et nyt, der hedder "point til vejmand", det skal du så svare på så får du dine point, på den måde.
Avatar billede kittyhawk Novice
11. februar 2009 - 13:53 #13
Til orientering for alle andre, står de to øvrige spørgsmål stadig åbne og vil selvfølgelig blive belønnet på samme måde.

Mange venlige hilsner

BT
Avatar billede kittyhawk Novice
15. marts 2009 - 14:10 #14
sj.netomia

Dit svar om Jumping clay kommer nærmest på det "wonderplast" man kunne få i halvfjerserne.

Tak til jer andre for gode henvisninger.

Mange venlige hilsner

BT
Avatar billede kittyhawk Novice
15. marts 2009 - 14:17 #15
Hej sj.netomia

Skriv lige et svar, som jeg kan godkende.

Mange venlige hilsner

BT
Avatar billede sj.netomia Nybegynder
15. marts 2009 - 19:46 #16
ok her kommer et svar.