Avatar billede collin Nybegynder
06. februar 2009 - 16:21 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Konflikt mellem WordViewer og OpenOffice

Jeg har smidt min gamle MS Office 2000 ud og besluttet at jeg ikke vil spilde flere penge på opdateringer af den. I stedet har jeg installeret Open Office. Jeg er rimelig tilfreds men OO tager lang tid at starte op hvis man (som jeg) har valgt initialiserings programmet ved Windows opstart fra. Og tit har jeg kun brug for at se eller udskrive et Word dokument uden at redigere det, og MS WordViewer er ideel til det formål.  Så det jeg ville have gjort var at installere WV, og have to punkter i kontekstmenuen til .doc filer således at standard punktet - Åbn - ville gøre at dokumentet åbner i OO, og sekundær punktet - Læs eller Udskriv - ville gøre at dokumentet åbner i WordViewer. Men WV vil tilsyneladende ikke tolerere at dele disponering over Word dokumenter. Den slettede bare standard punktets indstillinger og sat WV til at være eksklusivt ejer af .doc filer. Skulle jeg nu åbne filen i OO blev jeg henvist til listen i Åbn med... Normalt vil man kunne løse dette ved at vælge menu punktet Funktioner i Stifinderen, Mappeindstillinger og så Filtyper, dernæst finde filtypen .doc, dobbeltklikke, og klikke Avanceret knappen for at tilføj en handling i kontekstmenuen. Men her igen havde WV lavet om på det. Nu var der ikke mere en Avanceret knap men i stedet en Gendan knap. Den gør bare at Åbn punktet henviser igen til OO mens muligheden for en sekundær punkt til WV forsvinder. Men nu med den forskel at når jeg klikker på en .doc fil popper et Windows besked op, hvor der står at Windows ikke kan finde filen selvom programmet OO sagtens kan finde og åbne den. Hvordan kan jeg slippe af med dette meningsløst besked?
Ikke fordi det er så vildt anstrengende at skulle dyppe et ekstra lag ned i - Åbn med... - men det er lettere irriterende at man ikke bare kan konfigurere som man vil, og derfor tænker jeg, at der måtte være en 'workaround' så jeg alligevel kan have det som jeg vil have det.
Avatar billede falster Ekspert
06. februar 2009 - 18:45 #1
Jeg kan ikke et tweak direkte i Windows Shell.

Men jeg har selv stor fornøjelse af OpenExpert. Så kan man virkelig få "Open with"-muligheder i contextmenuen, (for alle filtyper og programmer - stort set).

http://www.baxbex.com/openexpert.html
Avatar billede collin Nybegynder
08. februar 2009 - 00:13 #2
Der kommer vist ikke flere svar så værs'go falster. Jeg tager på ferie nu og derfor vil kigge på programmet når jeg vender hjem.