Avatar billede ZTempo Nybegynder
20. februar 2009 - 14:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ny cpu

Goddag.

Jeg sidder og er godt på vej til at købe en ny cpu, men har lige et par spørgsmål.

1: Udover at sikre mig, at den nye cpu har den korrekte socket, hvad skal jeg ellers undersøge, for at vide om den vil fungerer?

2: Er der en måde, hvorpå jeg kan vide om min nuværende cpu-køler vil være tilstrækkelig, eller om jeg skal købe en ny?

På forhånd tak...
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
20. februar 2009 - 15:00 #1
1) Du skal slå dit motherboard op på producentens hjemmeside og sikre dig at de to ting hænger sammen. Eksempelvis kan de nyeste Core 2 Duo i LGA775 sokler ikke køre på LGA775 sokler i gamle P4 motherboards.

2) De fleste processorer har en Max TDP som siger noget om hvor meget strøm / varme de sluger / slipper ud. Se f.eks. http://ark.intel.com/ProductCollection.aspx?familyID=28398

...ellers må du blive mere konkret.
Avatar billede ZTempo Nybegynder
20. februar 2009 - 15:35 #2
Hmm, problemet er, at mit motherboard ikke kan findes på producentens hjemmeside. Den specifikke model er ikke listet, og jeg kan ikke finde information om det, udover det jeg kan se igennem systemanalyseprogrammer.

Det er et Gigabyte Ga-8tcr410mnf-HR, hvis det af en eller anden grund skulle sige dig noget...
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
21. februar 2009 - 02:34 #3
Er det en no-name pc eller er den fra f.eks. Fujitsu-Siemens eller andet sted? Hvis det er en mærkevare pc, står der som regel et serie nummer bagpå som man kan taste ind på producentens hjemmeside for at få support.
Avatar billede ZTempo Nybegynder
21. februar 2009 - 11:03 #4
Det er (desværre) en Packard Bell, og jeg har forsøgt mig med deres hjemmeside, men jeg har ikke kunnet finde noget brugbart. Men jeg vil da lige kigge en ekstra gang senere, hvis jeg har overset noget....
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
21. februar 2009 - 11:48 #5
Hvis der står et serienummer/model nummer bagpå eller i toppen, så skriv det her - så giver jeg en hånd med at finde noget på den :)
Avatar billede ZTempo Nybegynder
21. februar 2009 - 18:16 #6
Mange tak, serienummeret er 121328520312..

Der er imidlertid dukket et nyt problem op. Jeg har fundet nogle specifikationer for mit motherboard på Pb's hjemmeside og programmet infoctr, der ligger på computeren. Ifølge infoctr, har motherboardet fire sokler til ram, men jeg er ganske sikker på, at jeg kun kan finde to. Siden dette er inkorrekt, er jeg i tvivl om, hvor meget jeg kan stole på de andre informationer.
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
21. februar 2009 - 23:25 #7
Der er en her med samme bundkort som dig og som også ønsker at opgradere cpu:
http://www.fixya.com/support/t1069243-uppgrade_faster_processor

Et af svarene siger at bundkortet også understøtter Core2 processorer men det kan jeg ikke lige verificere.

Så vidt jeg kan se ud af dit serienummer er din nuværende cpu en Celeron D @ 3.2 GHZ og bør som minimum kunne køre en fuldblods P4 3.2 GHZ.

Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til Packard Bell og få dem til at fortælle dig hvilke type processorer dit bundkort understøtter.

Dit bundkort er iøvrigt et Rio (GA-8TRC410MNF-RH) Motherboard og modellen er en IMEDIA 1369.
Avatar billede ZTempo Nybegynder
21. februar 2009 - 23:34 #8
Mange tak, jeg har haft svært ved at finde folk, med samme motherboard, der også søgte hjælp. Det ville være skønt hvis svaret i den tråd er korrekt, da jeg har hørt mange gode ting om E2140.

Jeg vil gøre som du foreslår, og ringe til Packard Bell, så får vi at se hvad de siger.

Tak for hjælpen...
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
22. februar 2009 - 00:16 #9
velbekomme :)
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
22. februar 2009 - 00:17 #10
ligger lige et svar :)