Avatar billede sonysoccer Nybegynder
24. februar 2009 - 23:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sortering på fil info

Jeg har haft min harddisk formateret og har nu genskabt de ca. 9000 billeder der lå på den. Det er temmelig uoverskueligt at skulle sortere alle disse billeder. Derfor har jeg følgende spørgsmål:

Er det muligt at sortere billeder efter den dato der står i filerne, findes der et program som evt. kan klare opgaven?
Avatar billede vejmand Juniormester
25. februar 2009 - 00:13 #1
Det kan Windows selv gøre.
jeg har XP, så jeg ved ikke om det er det samme i Vista.

Åbn mappen med billederne -> Vis -> Detaljer -> Højreklik på linie lige over filerne -> Klik på "Mere" -> Flueben ud for "Billede taget d."

Herefter kan du sortere efter denne kolonne.

PS: Mappen skal nok være en billede-mappe for at du kan gøre det.
Højreklik på mappen -> Egenskaber -> Tilpas -> Vælg "Billeder"
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
25. februar 2009 - 09:39 #2
Hvis ikke du allerede bruger Googles geniale og gratis Picasa så prøv også det. Det kan lave en tidslinie samt skabe et godt overblik over dine 9000+ billeder.

Læs mere om det her: http://www.pcworld.dk/art/10607
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
25. februar 2009 - 12:10 #3
Hej Lars.

Tak for din kommentar. Jeg har ikke prøvet Picasa, men vil gøre det snarest.

Jeg har tidligere prøvet Adobe Lightroom, ved du hvordan Picasa er at arbejde med i forhold til dette program?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
25. februar 2009 - 12:18 #4
Jeg bruger både Picasa og Lightroom 2. Picasa til at få det nemme automatiske overblik og Ligthroom når jeg skal behandle en serie af billeder.

De to programmer arbejder ikke sammen på nogen måde, men det smarte - som jeg ser det - er at Picasa bare drøner derudaf og organiserer alt i sin database (incl muligheden for at geotagge billeder / album) og fylder dermed ikke op min Lightroom-database.

På den måde kan jeg holde Lightroom mere overskueligt og bruge Picasa til grovsortering.
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
25. februar 2009 - 12:28 #5
Endnu en gang tak Lars. Jeg tror jeg skal lege med Picasa i eftermiddag :-)