Avatar billede mathiash Nybegynder
28. februar 2009 - 18:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Iframe problemer

Hej Eksperten!

Jeg er igang med et større web projekt hvor kernen af konceptet er et iframe hvori forskellige sider skal vises, siderne der skal vises kan være meget forskellige, og jeg har ingen mulighed for at begrænse hvilke sider der skal vises (Da det er helt imod konceptet).

Problemet opstår på sider der har javascript kode eller lign. til, automatisk at hoppe ud af frames.

F.eks. hvis man putter yahoo.com i iframen, så erstattes hele siden af yahoo, når man har foretaget en søgning.

Jeg har nu gået og grublet over problemet længe og jeg er kommet frem til disse mulige løsninger:

1)
Kør alt html/javascript igennem en "proxy" på vores server der stripper alt javascript kode der forsøger at tvinge siden ud af iframen.
Problemet ved denne metode er at det vil trække en masse krafter og trafik på vores server, og det er ikke sikkert at metoden vil virke til alle sider.

2)
Lav en eller anden form for javascript med samme funktionalitet som 1) hvis det er teknisk muligt.

3)
Åbn siden i et popupvindue eller lign. istedet for en iframe.

Er der nogle muligheder jeg har overset? Kan det ikke gøres på en nemmere måde?

Med venlig hilsen
Mathias Hansen
Avatar billede olebole Juniormester
28. februar 2009 - 18:46 #1
<ole>

"Er der nogle muligheder jeg har overset?" >> Det skal jeg ikke udtale mig om, men der er helt klart noget moral, etik og lovgivning, du ikke er helt i overensstemmelse med.

Skal du frame fremmede sites, kræver det f.eks. en eksplicit, skriftlig tilladelse fra indehaveren af sitet.
Når en siteindehaver med et JavaScript forsøger at sørge for, man ikke bare kan frame hans site uden tilladelse, er det noget svineri at forsøge at knibe sig udenom dette ved 'kreative' proxy-løsninger. Gør man det alligevel, melder den slags parasitær opførsel naturligvis én ud af det internationale web community!

Da jeg ikke forventer, du ønsker optræde som en parasit på WWW, tror jeg således roligt, jeg kan sige, der er ting, du har overset  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
28. februar 2009 - 18:52 #2
En anden ting, du vist har overset:

Mange af brugerne på Eksperten lever af at skrive websites. Det er nok ikke det allerkvikkeste sted at søge informationer om, hvordan man platter sig uden om de forholdsregler, vores kunder har bedt os implementere for at beskytte dem mod leechers  ;o)
Avatar billede mathiash Nybegynder
28. februar 2009 - 19:04 #3
Hej Ole,

Tak for dit hurtige svar.

Hele vores koncept går imod denne holdning, da vores mål ikke er at leeche sider, men derimod at reklamere for, og fremme trafikken på siderne.

Problemet er at vi, samtidig med at vise siden, skal have forskellige UI elementer som brugeren skal kunne interaktere med samtidig, hvor vi har valgt at bruge frames for at holde elementerne nogenlunde samlet.

En anden løsning kunne også være at åbne vores egne specifikke elementer i et popvindue, dette vil dog igen, gøre vores side mindre brugervenlig.

Desuden er jeg interesseret i at høre om du med ordene: "Skal du frame fremmede sites, kræver det f.eks. en eksplicit, skriftlig tilladelse fra indehaveren af sitet." mener at dette er af juridisk eller etisk årsag?

På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Mathias Hansen
Avatar billede mathiash Nybegynder
28. februar 2009 - 19:23 #4
Hej Ole,

Dit svar har sat nogle refleksioner igang, og vi har besluttet at arbejde henimod en form for popup vindue løsning, således at der ikke bliver brugt frames ;)

Mange tak for din hjælp!

Vil du være venlig at lægge et svar, så jeg kan give dig points?

Med venlig hilsen
Mathias Hansen
Avatar billede olebole Juniormester
28. februar 2009 - 20:01 #5
"Hele vores koncept går imod denne holdning, da vores mål ikke er at leeche sider, men derimod at reklamere for, og fremme trafikken på siderne." >> Misforstår jeg noget her? Er det, I prøver at omgå, ikke et script, indehaveren af sitet har sat ind for at undgå at få sit site framed? Så er det da rystende ligegyldigt, hvad jeres formål er. I andre situationer, hvor folk ikke forstår et åbenlyst "Nej", taler man efterfølgende om  voldtægt  ;o)

Frames er som så meget andet ikke eksplicit nævnt i nogen lovtekst om ophavsret. Som oftest dømmes der på baggrund af lovgivernes kommentarer til loven samt evt. precedens på området.
Det vil være afgørende, hvordan siderne præsenteres, men i det øjeblik, du bevidst omgår et script, der er indsat for at forhindre dig i at frame sitet, har du alt imod dig.

Derudover er jeg ret sikker på, der et eller andet sted i Yahoo's betingelser står skrevet, at deres sider ikke må frames  =)
Avatar billede olebole Juniormester
28. februar 2009 - 20:03 #6
Frames har forøvrigt ikke været del af nogen webstandard siden HTML 3.2, så løsningen er under alle omstændigheder temmelig 'altmodish'
Avatar billede olebole Juniormester
28. februar 2009 - 20:09 #7
Hov ... hvor dælen kom din anden kommentar pludselig fra ...?!!???! Jeg må have siddet og kommenteret på en cached tråd  :D
Avatar billede olebole Juniormester
01. marts 2009 - 13:33 #8
Tak for points  =)