Avatar billede mikkelbm Nybegynder
13. marts 2009 - 22:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

C++ struct til C#

Hej,

Jeg har følgende struct fra C++:

typedef struct
{
    char                    Name[ TB_UNIT_NAME_MAX ];
    int                     SwitchAddress;
    int                     PlugNo;                                    // 0..5
    TTB_UNIT_TYPE UnitType;
    bool                    Online;
    bool                    OpenClosePending;                // Command sent to unit, but no confirmed yet.
    bool                    Open;

    union
    {
        struct
        {
            float                    EnergyKWh;          // Since last reset
            float                    LastResetEnergyKWh;    // Total energy until last reset
            TTB_DATE_TIME    LastResetDateTime;    // Timestamp of last reset
        } EnergyB;                                                    // Switch B2 & B6

        struct
        {
            float                    EnergyKWh;          // KWh (updated for each 0,1 KWh)
            int                        WaterUnits;
            int                        SequenceNo;                    // Incremented for each new payment (0..255)
            TTB_PAY_TYPE    PayType;
            unsigned long    CardSerialNumber;        // 32bit card serial number
            int                        CardID;
            int                        UnitID;
            float                    UserValue;
        } EnergyTCM;                                                // TCM+

        char                Buffer[ 40 ];                        // Reserve space for up to 40 bytes
    }                            u;
} TTB_UNIT_DATA;

Som jeg prøver at konvertere til C#. Jeg bøvler lidt med hvordan jeg skal få placeret Bufferen der er inde i union'en.

Jeg har følgende som dog giver en fejl:

[StructLayout(LayoutKind.Sequential, Pack = 2)]
public struct TBUnitData
{
    [MarshalAs(UnmanagedType.ByValArray, SizeConst = 31)]
    public sbyte[] UnitName;

    public int SwitchAddress;
    public int PlugNo;                                    // 0..5
    public TBUnitType UnitType;
    public bool Online;
    public bool OpenClosePending;                // Command sent to unit, but no confirmed yet.
    public bool Open;

    public Energy Energy;
}

[StructLayout(LayoutKind.Explicit, Pack = 2)]
public struct Energy
{
    [FieldOffset(0)]
    public EnergyB EnergyB;
    [FieldOffset(0)]
    public EnergyTCM EnergyTCM;
    [FieldOffset(0)]
    [MarshalAs(UnmanagedType.ByValArray, SizeConst = 40)]
    public sbyte[] Buffer;
}

[StructLayout(LayoutKind.Sequential, Pack = 2)]
public struct EnergyB
{
    public float EnergyKWh;          // Since last reset
    public float LastResetEnergyKWh;    // Total energy until last reset
    public TBDateTime LastResetDateTime;    // Timestamp of last reset
}                                                    // Switch B2 & B6

[StructLayout(LayoutKind.Sequential, Pack = 2)]
public struct EnergyTCM
{
    public float EnergyKWh;          // KWh (updated for each 0,1 KWh)
    public int WaterUnits;
    public int SequenceNo;                      // Incremented for each new payment (0..255)
    public TBPayType PayType;
    public uint CardSerialNumber;        // 32bit card serial number
    public int CardID;
    public int UnitID;
    public float UserValue;
}

Fejlen ligger i, at jeg har placeret Buffer'en inde i min Energy struct, men jeg kan ikke gennemskue hvor den ellers skal placeres.

Nogle gode bud?

På forhånd tak!
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
13. marts 2009 - 22:07 #1
Jeg er derudover også lidt i tvivl om hvorvidt min Pack værdi er korrekt. C++ koden er kompileret med Double-word aligment, men jeg ved ikke om Pack=2 er det korrekte?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. marts 2009 - 22:49 #2
DWORD alignment svarer til Pack=4
Avatar billede arne_v Ekspert
13. marts 2009 - 22:53 #3
Jeg antager at du skal kalde noget C++ med en sådan struct som enten input eller output.

Har du overvejet alterantiver måder:
* send data som byte array og brug BinaryReader/BinaryWriter til at processe i C#
* lave et lille stykke C++ som konverterer mellem en .NET struct og en native struct
?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
13. marts 2009 - 22:58 #4
Det er en struct jeg modtager via et callback, og det er ikke mig der udvikler C++ koden.
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
13. marts 2009 - 23:01 #5
Jeg kan nok godt påvirke udviklingen af C++ komponenten, men han skal nok have en meget god grund til det :)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2009 - 03:48 #6
Du behøver ikke ændre i hans C++ kode.

Du kan selv lave en C++ wrapper.

Eksempel følger.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2009 - 03:54 #7
Vi siger at vi har en thirdparty.h:

#ifndef THIRDPARTY_H
#define THIRDPARTY_H

struct foobar
{
    int iv;
    int crap1;
    double xv;
    int crap2;
    char *sv;
};

typedef struct foobar *pfoobar;
typedef void (*callback)(pfoobar);

void test(callback cb);

#endif

plus en Win32 DLL og/eller en .lib og dem vil vi nu gerne bruge fra C#.

En måde er at strikke en forfærdelig struct sammen hvilket:
1) er besværligt
2) giver to stykker kildekode som skal vedligeholdes

Et alternativ er at lave egen C++ wrapper som blander managed og native kode.

Først laver vi lige en Data.cs med det vi egentligt gerne vil have:

namespace E
{
    public struct FooBar
    {
        public int iv;
        public double xv;
        public string sv;
    }
    public delegate void CallBack(FooBar fb);
}

En .NET struct med kun de felter som vi faktisk skal brug og en delegate.

Den bygges til Data.dll.

Så laver vi en C++ wrapper Wrapper.cpp:

#using <mscorlib.dll>

using namespace System;

#using "Data.dll"

extern "C"
{
#include "thirdparty.h"
}

namespace E
{
    public ref class Wrapper
    {
        private:
            static CallBack^ cb;
        public:
            static void Real(pfoobar unmgfb);
            static void Passthrough(CallBack^ cb);
    };
    void RealReal(pfoobar unmgfb)
    {
        Wrapper::Real(unmgfb);
    }
    void Wrapper::Passthrough(CallBack^ cb)
    {
        Wrapper::cb = cb;
        test(RealReal);
    }
    void Wrapper::Real(pfoobar unmgfb)
    {
        FooBar mgfb;
        mgfb.iv = unmgfb->iv;
        mgfb.xv = unmgfb->xv;
        mgfb.sv = gcnew String(unmgfb->sv);
        cb(mgfb);
    }

Som bygges til Wrapper.dll.

Nu kan det hele testes med Test.cs:

using System;

namespace E
{
    public class Test
    {
        public static void Demo(FooBar fb)
        {
            Console.WriteLine(fb.iv);
            Console.WriteLine(fb.xv);
            Console.WriteLine(fb.sv);
        }
        public static void Main(string[] args)
        {
            Wrapper.Passthrough(Demo);
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2009 - 03:54 #8
Tricket er at Wrapper.cpp kan både bruge thirdparty.h til native og Data.dll til managed.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2009 - 03:56 #9
Min Wrapper.cpp forudsætter at der er en .lib at linke med, men ændringerne er ikke store for kun at bruge en Win32 DLL.
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
15. marts 2009 - 09:45 #10
Jeg har fået løst mit problem. Grunden til at den buffer er der, er for at reservere plads op til de 40 bytes. Jeg undlader den bare i min struct - fortæller via StructLayout at den fylder 40 bytes - og så kører det fint. (efter jeg har ændret til Pack = 4)

Arne, smid et svar. Du hjalp med alignment.

Jeg er ikke skarp i C++, så det vil være for stor en fejlkilde, hvis jeg skulle til at skrive en wrapper.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2009 - 17:43 #11
ok