Avatar billede lsg Praktikant
21. marts 2009 - 23:42 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

D-link Router koblet på Cybercity Zyxel

Har lige fået bredbånd fra Cybercity. Med følger Zyxel 660R-D1 plus diverse kabler.

Jeg har sluttet forbindelsen til og der er hul igennem og det fungere uden problemer.

Men  - når jeg forsøger at koble min Trådløse Router (D-link 524UP) på Zyxel-enheden fra Cybercity er der ikke længere internet.
Jeg har en XBOX 360 som skal køre via Lan på D-Link Routeren og 2 bærbare i huset via det trådløse netværk også på D-Link routeren...

Når jeg søger på netværk, kommer D-link frem - men uden internet...Så jeg kan se og kommunikere med D-link routeren - men intet signal "ud af huset"

Jeg har læst mig frem til at det måske er DHCP (noget med at disable DHCP) delen eller IP-adresserne som kan drille. Men har minimal forstand på dette felt..

Jeg kan vist ikke ændre i indstillinger på Zyxel men sagtens på D-link Routeren . så det er vel her problemet skal løses..

Håber på en kvik hjerne

LSG - the lost soul
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. marts 2009 - 23:47 #1
Du skal sørge for at ZYXEL og D-Link routerne bruger forskellige IP ranges.

Hvis begge routere bruger 192.168.1 vil det give problemer. Du kan redde den ved at ændre din D-link til en anden range, for eksempel 192.168.15.
Avatar billede lsg Praktikant
21. marts 2009 - 23:50 #2
jame_T_dk Hvordan ser jeg hvilken IP-adresse Cybercitys Zyxel har ??
Avatar billede lsg Praktikant
22. marts 2009 - 00:15 #3
Vender tilbage imorgen...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. marts 2009 - 00:15 #4
du kobler en maskine til den. og i en commando promt skriver du så ipconfig ( det fortæller dig hvilken adresse den tilsluttede maskine har)
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 02:07 #5
zyxel'en kører på 10.0.*
I din d-link gi'r du den en fast intern ip som ligger udenfor det område som zyxel tildeler ip i via dhcp
Og i din d-link sætter du gateway op til at være 10.0.0.1 som er zyxel.
Eller, så'n har jeg gjort, dog ikke med en d-link. ( husker ikke lige hvilken )
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 02:12 #6
hm,hm, først prøvede jeg at tilslutte ekstra router via switch.
Men da den kørte på 192.168.* var der ikke hul igennem.

Satte derfor min comp til ekstra router, ( kabel ), og tildelte fast intern, 10.0.0.100
Satte gateway til 10.0.0.1 og tilføjede dns servere også.

Jeg ved ikke om det er nødvendigt at sætte dns op ?

Satte ekstra router på switch, og det kører bare derudaf.
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 02:14 #7
Zyberlink var ekstra routeren !
Avatar billede lsg Praktikant
22. marts 2009 - 07:16 #8
Godmorgen.

JEg takker for de gode svar og prøver dem lige af. Vender tilbage...
showsource: Ekstra Routeren var D-link ...
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
22. marts 2009 - 08:22 #9
Alternativt forslag: Slå DHCP fra i din D-Link, så er du ude over problemet.
Avatar billede lsg Praktikant
22. marts 2009 - 11:12 #10
Er kommet tættere på mål siden sidst:

Jeg har fosøgt at slå DHCP fra på D-link routeren. Dette medfør' at min xbox360, som er koblet på via LAN, nu virker upåklageligt hver gang. Men mine to bærbare enhender opføre sig lidt underligt. Kan godt få kontakt med den trådløse forbindelse men mest "lokalt" - for at komme på internet skal jeg afbryde forbindelsen og gå på igen...
HVad kan jeg gøre for at undgå dette - er det noget med IP adresser igen ??!
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
22. marts 2009 - 11:41 #11
Tjek:

1) DHCP-server slået fra på D-Link (DHPC tildeler IP-adr så hvis begge routere prøver det, så går det i ged).

2) Giv D-link en fast IP. F.eks. 192.168.1.2 (Zyxel har vel 192.168.1.1) og sørg for at den har de øvrige oplysninger om subnet (typisk 255.255.255.0) gateway (din zyxel-ip) samt evt. DNS (får du fra din internetudbyder).
Avatar billede lsg Praktikant
22. marts 2009 - 16:45 #12
1) DHCP er slået fra D-link Router (DNS relay er ikke - skal den det - og vhad er det egentlig ??)

2) HVis jeg giver D-link fast IP, skal jeg så også gøre det for Xboxen og de to trådløse maskiner ??!
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
22. marts 2009 - 17:24 #13
Nej, der er DHCP server i din Zyxel som tildeler dem en IP, så det burde ikke være nødvendigt. Men du kan da prøve det med én af dem for at se om det virker.

DNS relay: det overlader vi til en som er klar over det :-)
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 17:45 #14
Kommer i tanke om at jeg satte en fast intern ip på trådløs comp, efter "ekstra router" blev sat på, ( Og DHCP deaktiveret i router )
Men jeg mener at jeg var på nettet først med DHCP aktiveret i windåze, og derefter tænkte jeg ligeså godt kunne gi' trådløs comp en fast ip.
Men umiddelbart, hvis D-link er sat til en fast ip, gateway og dns, burde der vel ikke være noget i vejen for at D-link også kørte DHCP ?

Jeg har desværre ikke lige muligheden for at teste, men umiddelbart, kan zyxel så tildele en ip gennem en anden comp ?
( Det er måske noget a'la DNS Relay ? :O] )

Og nej, jeg husker sgutte navnet på "ekstra router" som jeg har rodet med, men det var ikke "cyberlink", anyway
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 17:46 #15
B.t.w. er der samme Zyxel router ( 660R-D1 ) her i huset!
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 17:50 #16
DNS relay er vist nok hvis du vil bruge en anden router til DHCP, hvad jeg lige kan se mig ud af i menuen her.
Så skal ip-adressen til anden DHCP indtastses.
D.v.s hvis du har givet din D-link en fast intern, 10.0.0.100, skal den indtastes for relay.
Så vil det være D-link som tildeler ip'er
Avatar billede lsg Praktikant
22. marts 2009 - 18:31 #17
Det gode: Alle de mange muligheder.
Det mindre gode: At skulle vælge og fravælge.

JEg er mest til de enkelte valg og løsninger, grundet den manglende indsigt i 1 og 0 og dennes gøre og laden.

Derfor: Jeg er mest på at lade DCHP været disable i min D-Link. Og så lade den kære DNS relay være..

Men skulle jeg give eller lade være med at give faste IP adresser eller ej. Det er stadig der jeg har min tvivl - udfra hvad eksperterne mener her på Tråden..

P.T. Er de ikke faste og jeg har problemer med internettet på de to trådløse maskiner, da netværket skal afbrydes og så logges på igen, for at give "signal ud af huset".

Forvirret - så er vi 2 !!
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 18:41 #18
"P.T." forstår jeg ikke helt.
Er DHCP deaktiveret i din D-link ?
Og når du så vil på med tildelt ip, skal du logge på to gange ?
Og har du indtastet fast intern ip til D-link ?
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 18:42 #19
I din D-link, under "relay", har du så mulighed for at indtaste 10.0.0.1 ?
( Hvis ellers du kan svare ja til ovennævnte spm. )
Avatar billede lsg Praktikant
22. marts 2009 - 19:36 #20
Showsource: DHCP er deaktiveret i D-link Ja... "fast intern IP" ??
Min Xbox virker fint - den er koblet på via LAN. Under dens opsætninger står der "automatic" under IP adresse og der stå 10.0.0.5.. Så den er ok.
Det er når jeg går på med husets to bærbare PC'er.. Så logger jeg på netværket en får kun "lokalt" frem - intet Internet. Når jeg så logger af og på igen er der internet. Desuden har jeg efraret, at jeg nogle gange ryger af lige pludselig - og skal så foretage proceduren endnu en gang for at få "internettet" tilbage...
Avatar billede lsg Praktikant
22. marts 2009 - 19:37 #21
# 19 : hvis jeg gør det - hvad sker der så... I forhold til Fast IP eller ej problematikken ??!
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 19:48 #22
Well, den "ekstra router", som jeg ikke husker navnet på, der satte jeg en fast intern ip m.m. som skrevet
søn. d. 22. marts 2009 kl. 02:12:57
Og jeg kan ikke huske om der var noget "relay"-setup i den router!

Så er det jeg er ret sikker på at:
Hvis du i din D-link har mulighed at tildele en fast intern ip, disable DHCP, og lave "relay" for DHCP til 10.0.0.1 vil der ingen problemer være.

Når du bruger et kabel, får du automatisk en ip fra zyxel !
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 19:51 #23
hmm, det formodentlig være nok at lave et "DHCP" relay til 10.0.0.1 i din D-link?
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 19:53 #24
Evt. med tildelt fast intern ip udenfor "range" som zyxel er sat op til at bruge.
Avatar billede lsg Praktikant
22. marts 2009 - 21:16 #25
Jeg Må prøve.Især det med Relay er da lidt spændende !!
.. Vender tilbage i morgen !!
Arbejdet kalder..
Avatar billede lsg Praktikant
23. marts 2009 - 16:39 #26
Min ene trådløse virker nu uden problemer. Man skal lige vente et øjeblik og så er man på internettet. SOm om den lige sakl et eller andet først.

Har derfor ikke pillet ved Relay (DNS) funktionen ,,, måske hvis den driller senere.

Jeg vil nu afprøve og så længe det virker på den ene, må det nok også ske for den anden. Vil forsøge mig med de muligheder folk har givet..

Tak til alle !! Især Showsource... TAK
Avatar billede lsg Praktikant
24. marts 2009 - 21:59 #27
Virker fint nu.... Har ikke pillet ved DNS Relay og alt er bare super kørende...

HVordan giver man point.. og har jeg allerede givet dette ??

Er nY her !!!
Avatar billede showsource Seniormester
25. marts 2009 - 04:14 #28
Det kan du når vi lægger svar.

Præcis hvad endte med at du gjorde ?
Avatar billede showsource Seniormester
25. marts 2009 - 04:26 #29
Og jeg kan sgutte finde div. regler / vejledninger om brugen af eksperten ?