Avatar billede lasseperjensen Nybegynder
25. marts 2009 - 20:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PDF - Få den til at fylde mindre

Hej Eksperten

Kommer med et spørgsmål der måske ikke er svar på, og hvis det er tilfældet, så vil jeg også gerne have dét afvide.

Jeg har lavet en PDF-fil med billeder (3-4mb pr. stk.) som skal sendes over mail. Men PDF filen fylder for meget (25mb) og vil gerne have den til at fylde 1/5 del af det.

Hvordan gør jeg? Er det muligt?

VH
JJ

:)
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
25. marts 2009 - 20:57 #1
Hej..

Du pakke den sammen med f.eks winrar -som .exe pakker selv ud eller zip/rar-osv der findes mange pakke metoder..

Winrar
LINK http://www.download.dk/index.asp?Kat=&subkat=&prog=681
Avatar billede lasseperjensen Nybegynder
25. marts 2009 - 21:25 #2
Ja - den havde jeg faktisk ikke tænkt på.
Tak for det.

Men jeg er bange for at kunden jeg skal sende den ud til måske ikke forstår at pakke en winrar fil ud??

Tænkte os lidt på en måde man måske kan ændre kvaliteten på PDF'en så den kommer til at fylde mindre?

Ved i noget der ude?
Avatar billede michael_stim Ekspert
25. marts 2009 - 21:56 #3
Jeg ved man kan komprimere sine pdf uden at kvaliteten forringes betydeligt. Men hvordan ved jeg ikke. Prøv at søge lidt på nettet. Det kan lade sig gøre.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
25. marts 2009 - 22:01 #4
(.EXE ) Self-extracting Archive -pakker selv ud..

og hvis dine billeder er f.eks. lavet i bitmap(BMP) -kan du lave dem om til JPG..

1MB (1024KB)BMP = 100Kb JPG
Avatar billede lasseperjensen Nybegynder
25. marts 2009 - 22:29 #5
Hm.
Når jeg komprimerer PDF'erne med WinRar fylder de jo stadig det samme.

Nogen der ved nogen mere om det Michael_stim snakker om?

Billede typen kan jeg ikke lave om, da jeg kun har PDF'en. Desværre.

Tak for svarene.

JJ
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
25. marts 2009 - 22:34 #6
1. er det BMP grafik billeder du bruger ?
2. hvis der er .BMP -så gå ind i dit paint program
og loade dit billede og gemsom "JPG"
3 . i din PDF-fil slet billeder og indsætte dine JPG filer istedet...
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
25. marts 2009 - 22:43 #7
I min Adobe Pro 9 kan jeg i menuen Document vælge Reduce File Size...det hjælper. Har desværre kun den engelske version så jeg ved ikke hvad den danske er.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
25. marts 2009 - 23:15 #8
din færdige xx.PDF fil -hvis den skal fylde mindst skal du trykke ved "Compression Method"  - "BEST" mode..
Avatar billede lasseperjensen Nybegynder
06. april 2009 - 15:24 #9
Tak for alle svarene.