Avatar billede mcpeterc Nybegynder
06. april 2009 - 09:45 Der er 10 kommentarer

Langsom hastighed over giga eth.

Hej.

Jeg har et hjemme netværk som består af:

Netgear router (WNDR3300) -> Netgear switch (GS108T)
I switchen er der forbundet:
NAS (netgear ReadyNas DUO).
PC.
Media center.

Alt kabling er cat. 6 eller 5e.

Når jeg kopiere (drag n drop) filer fra mit nas til enten pc eller mediacenter så får jeg hastigheder der ligger på 8-9MBps.
PÅ netgears forum kan jeg se at jeg burde få hasighed på
25-30MBps. Jeg skal lige nævne at en sjælden gang i mellem når jeg kopiere over så starter hastigheden spom den skal - altså med ca. 25MBps men efter 5sek så ryger den ned på 9MB igen

Nas, PC og mediaC har alle gigabit ethernet full duplex slået til.

Switchen er er layer 2 og kan administreres via webinterface (http://www.netgear.com/Products/Switches/AdvancedSmartSwitches/GS108T.aspx)
På den har jeg disabled flowcontrol på alle porte ellers er det default settings.

På netgears forum skrive de at man kan prøve at sætte kabel direkte fra nas'et og over i PC'en. Det gjorde jeg men det hjalp ikke: Igen var starten god ~30MBps, men efter et par sekunder røg den ned på 9MBps igen.

Nogen der har nogle idé om hvor fejlen kan ligge?
06. april 2009 - 10:09 #1
Generelt: Skal vi gætte:
Win98, W2000, XP, Vista, ... , ... ?
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
06. april 2009 - 10:20 #2
Damn... ja godmorgen.

Både PC og mediacenter er winxp sp2
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
06. april 2009 - 11:01 #3
Iøvrigt har jeg afinstalleret firewall/antirus (nod32), men ´det hjalp ikke
Avatar billede justrace Novice
06. april 2009 - 11:42 #4
Formig lyder det som en helt normal hastighed. Du skal jo ikke regne med den teoretiske hastighed, men om den reelle hastighed der kan læses/skrives på harddiskene både på NAS'en og på PC'en.
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
06. april 2009 - 12:07 #5
Andre med nøjagtigt det samme opsæt som jeg (samme switch og nas) får over dobbelt så høje hastigheder, så der må være en flaskehals et eller andet sted
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
06. april 2009 - 12:08 #6
Det er en maxtor raptor 10k disk der sidder i pc'erne
Avatar billede justrace Novice
06. april 2009 - 17:33 #7
Jo, men hvad med HDD'erne i NAS'en? Du ved det der med det svageste led bestemmer hastigheden.
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
07. april 2009 - 09:40 #8
Joh, men burde alle harddiske ikke kunne læse mere en 10MBps?

Jeg har testet lidt mere:

Hvis jeg kopiere filer fra pc - Mediacenter så får jeg en konstant hasighed på 40MBps.
Hvis jeg kopiere en anden mappe fra NAS'et end den jeg har testet med i første omgang får jeg hasighed på 11-12MBps - en tredje mappe gav mig konstant hasighed på 16MBps
Avatar billede justrace Novice
07. april 2009 - 09:53 #9
Nu har Netgears NAS'er vistnok aldrig hørt til de hurtigste på hylden, men er ellers ret gode (Bruger selv meget gerne Netgears produkter. Hastighed er ikke altid overvejende for mig, men derimod stabilitet og holdbarhed).

Der er også forskel på hvad der er i mapperne. Prøv at lave en mappe med små filer, og en med store filer. Prøv så at lave testen med de 2 mapper, så der bliver lidt at sammenligne med.

Og de skal ligge samme sted på drevene. Dybden af stierne til mapperne spiller også ind.
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
07. april 2009 - 10:41 #10
Det prøver jeg...

Måske skal jeg bare leve med den hastighed. Det er bare underligt at andre kan opnå så hurtig overførelse når jeg ikke kan