Avatar billede casc Nybegynder
07. april 2009 - 07:34 Der er 10 kommentarer

htaccess problemer

Hej alle
Jeg vil gerne passwordbeskytte et bibliotek med .htaccess, og jeg har fundet forskellige sider på nettet, der stort set viser den samme måde at sætte hhv. .htaccess og .htpasswd op. Men jeg kan ikke få skidtet til at virke. Er der nogen, der har erfaringer med dette..?
Venlig hilsen
Casc
Avatar billede majbom Novice
07. april 2009 - 08:08 #1
hvad har du prøvet og hvad er det der ikke virker?

spørger den efter kode, eller er der ingen froandringer overhoveedet? lidt beskrivelse af problemet ville være rart.

prøv evt: http://hjemmesideskolen.net/password/index.php
Avatar billede casc Nybegynder
07. april 2009 - 09:36 #2
Jeg har lavet en .htaccess fil, som jeg har gemt i biblioteket "admin", som jeg vil beskytte. Indholdet af filen ser sådan ud:

AuthUserFile C:\Programmer\Apache Software Foundation\Apache2.2\htdocs\tidsnok.dk\.htpasswd
AuthType Basic
AuthName "hemmelig folder"
Require valid-user

Så har jeg lavet en .htpasswd fil, hvor jeg har lavet et brugernavn og et password (ikke krypteret)..

carsten:jflsdfj

Når jeg via en browser åbner "localhost, og vil ind i mappen "admin", forventer jeg at blive promptet med et popup-vindue, hvor jeg skal skrive brugernavn og password, men intet sker. Jeg hopper lige ind i mappen admin..
Avatar billede casc Nybegynder
07. april 2009 - 09:40 #3
Ps.
Skal man lave nogle ændringer i forhold til sin Apache server, eks.vis i httpd.conf???
Avatar billede majbom Novice
07. april 2009 - 10:08 #4
der er ingen grund til at skrive hele stien til password-filen. jeg tror mellemrummene i stien driller, men er ikke sikker.

du kan prøve (som test) at ligge filen i mappen over "admin" og se om det gøren forskel
Avatar billede showsource Seniormester
07. april 2009 - 10:59 #5
Hele stien skal være i .htaccess, og mellemrum er dumt, men kan bruges hvis man bruger " omkring stien.
Derudover skal der bruges / og ikke \ i stien.
+ at pr.default er al brug af .htaccess slået fra i httpd.conf
Avatar billede showsource Seniormester
07. april 2009 - 11:11 #6
Så fra bunden af:

I httpd.conf skal du ha' en directory-blok for det dir du ønsker at bruge .htaccess i :
( Du kan godt tillade .htaccess i et "overdir", men apache kikker alle underdirs igennem ved hver request for at finde en evt. .htaccess )

<Directory "C:/Programmer/Apache Software Foundation/Apache2.2/htdocs/tidsnok.dk/admin">

    AllowOverride AuthConfig

</Directory>

Genstart Apache. ( Skal du ALTID efter ændringer i conf )

.htaccess i "admin" dir:

AuthUserFile "C:/Programmer/Apache Software Foundation/Apache2.2/htdocs/tidsnok.dk/admin/.htpasswd
AuthType Basic
AuthName "hemmelig folder"
Require valid-user

Derudover har jeg ikke kunne bruge en password lavet på en unix og så brugt på windåze ( eller omvendt )
Og ja, du skal bruge htpasswd.exe i bin dir til at lave din password fil!
Avatar billede showsource Seniormester
07. april 2009 - 11:25 #7
Klik på "start" => "Kør" => Skriv "cmd"

C:\Documents and Settings\ego>

Skriv "cd \" og tryk enter

C:\>

Skriv "cd apache\bin" og tryk enter

C:\apache\bin

Skriv:
"htpasswd -c C:\.htpass showsource" og tryk enter

( -c betyder at du vil oprette en ny passwordfil. )

Du bliver derefter promptet for nyt password to gange:

Automatically using MD5 format.
New password: **********
Re-type new password: **********
Adding password for user showsource

C:\Apache\bin>

Her ligger filen ".htpass" i roden af c-drev og indeholder flg.:

showsource:$apr1$JYQqnJF7$Au9cYV7qMKf6fzGfLbyyL/

Bruger og pass er det samme ( showsource )
Avatar billede casc Nybegynder
08. april 2009 - 08:38 #8
Hej showsource
Først mange tak for din gode vejledning. Jeg troede at det virkede, da jeg blev promptet for bruger og password, men ak nej.
På min maskine (locahost) får jeg en "internal server error", og hvis jeg uploader til mit domæne, får jeg en "access forbidden".. Jeg har selvfølgelig ændret stien i htaccess, når jeg er hhv. på localhost og på mit domæne...
Jeg har prøvet flere ting bl.a. at ændre stien i htaccess, samt at bruge forskellige password generatorer til at lave krypteret password i min htpasswd fil.
Avatar billede showsource Seniormester
15. april 2009 - 00:00 #9
Hvis du er på windåze, skal htpasswd.exe bruges til at lave passwordfilen.

Men når du får en internal error, så er dte noget andet som er forkert.
Hvad har du i din .htaccess ?
Og ups, i mit x, mangler jeg en " som afslutinng på stien til passwordfilen!

AuthUserFile "C:/Programmer/Apache Software Foundation/Apache2.2/htdocs/tidsnok.dk/admin/.htpasswd"
AuthType Basic
AuthName "hemmelig folder"
Require valid-user

Hvilket sikkert gi'r fejlen
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 11:27 #10
kan vi lukke hér?