Avatar billede tsmy2k Nybegynder
13. april 2009 - 22:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af ny computer

Hej alle expert brugere.

Jeg skal have en ny computer, jeg har 10000 kr til formålet (eksl. skærm og mus/tastatur).
Den skal primært bruges til gaming.
Jeg har sammensat følgende opsætning:
http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=71636

Den skal have hdmi stik, jeg kan ikke rigtig gennemskue om man for det med her.

Jeg har hørt, at det kan betale sig at købe en lille hurtigt hdd til at køre det operative system?

Venlig Hilsen
Tobias
Avatar billede ZTempo Nybegynder
13. april 2009 - 22:32 #1
Hvis du vil bruge op mod 10.000 kroner på det, vil jeg næsten foreslå at du overvejer en core i7 istedet. Den billigste af de tre har masser af ydelese, og kan også overclockes, enten hvis dit forbrug kræver det eller hvis det bare er for fornøjelsens skyld.

Jeg vil helt klart anbefale et andet bundkort, et med x38 eller x48 chipsættet, eller hvis du vælger en i7 processor x58, istedet for det valgte g31. En i7-processor og et x58-bundkort kræver ganske vidst ddr3 ram, men dit budget burde det ikke være noget problem.

Grafikkortet du har valgt har, så vidt jeg har kunnet finde ud af, ikke en hdmi-udgang, men en jeg er ikke i tvivl om at en converter kan findes.

Man kan få harddiske der kører med 10.000 eller 15.000 rpm, men disse er både dyrere end almindelige harddiske, og så har de ikke samme kapacitet. At have operativsystemet på en sådan ville give en hurtigere boot (tror jeg), men jeg tror ikke det ville være et problem med en regulær harddisk på 7.200 rpm.
Avatar billede ZTempo Nybegynder
13. april 2009 - 22:40 #2
Jeg beklager, jeg må rette mig selv. Hvis du skal vælge et andet bundkort og også et andet kabinet og strømforsyning, kan det godt være budgettet strammer lidt...

Men som strømforsyning vil jeg anbefale en corsair, god kvalitet og pålidelighed. Et godt kabinet er fx Cooler Master's HAF 932.

Men hvis du vælger en core 2 quad, tror jeg du skal gå efter en q9450 eller en 9550 istedet for en q9400... Der er en forskel på dem, som jeg desværre ikke er helt sikker på, men jeg er sikker på nogen her på eksperten kender til den ...
Avatar billede ZTempo Nybegynder
13. april 2009 - 22:49 #3
Det lader til at forskellen mellem en q9400 og en q9450 ligger i cache-størrelsen, hvor de har henholdsvis 6mb og 12 mb L2-cache.
Avatar billede tsmy2k Nybegynder
13. april 2009 - 22:59 #4
Tak for svarene.
Så tror jeg den kommer til at se sådan ud:
http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=71641

Kan du anbefale et bedre grafikkort?
Avatar billede ZTempo Nybegynder
13. april 2009 - 23:05 #5
Tja, 14000 var jo et frygteligt skud over budgettet.. Trods hvad jeg sagde tidligere, vil jeg alligevel anbefale dig at blive ved core 2 serien, den burde holde nogle år endnu..

Hvis den hovedsageligt er til spil, tror jeg ikke engang du vil få gavn af en quad-core, i hvert fald ikke endnu. core 2 duo serien er nemme at overclocke, og fx en E8500 på 4ghz er rigeligt til alle spil..

Jeg tror du skal holde dig til gtx260'eren, såfremt du sikrer dig at få core 216 versionen.Eller, hvis du ikke er partisk angående chip-type, kan du også få et Hd4870, der ligger på gtx260'erens niveau i ydelse. Hvordan ville du have det med at samle systemet selv, der kan være penge at spare...
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
13. april 2009 - 23:24 #6
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99108&type=pcsystem tag evt et kig på denne, eller nogle af de andre computere på mmvision.
Avatar billede CCodam Nybegynder
14. april 2009 - 00:32 #7
Jeg vil helt klart anbefale dig et Core i7 system, da dette vil have langt rigere mulighed for opgradering senere hen...

Du skal dog ikke vælge 940'eren da den koster alt for meget i forhold til den performance du får ud af den, hold dig til 920'eren...

Derudover behøver du på ingen måde 12GB, 6GB vil være nok 99% af tiden...

Med følgende computer, får du en langt bedre gamer computer, end den du har fået samlet dig hos FComputer, og endda til billigere penge:
http://topdata.dk/product.asp?product=5755
Avatar billede Inqk Nybegynder
14. april 2009 - 14:21 #8
Prøv lige at google efter test af den alt for dyre i7-920. Der vil i kunne se den ligger på niveau med E8400 Core 2 Duo og AMDs PhenomII i stort set alle spil der bruges som reference.
Avatar billede CCodam Nybegynder
15. april 2009 - 17:02 #9
#8 Det passer jo på ingen måde! Det kommer helt an på om det er et processor krævende spil eller ej...

En Core i7 920 er langt bedre til gaming end en E8400!
Der er dog både spil der ikke bruger ret mange CPU kræfter, og E8400 er mere end rigeligt, eller spil hvor grafikkortet er det der begrænser FPS'en.
Avatar billede tsmy2k Nybegynder
16. april 2009 - 23:11 #10
Jeg takker for svarene
Jeg tror det bliver den du linkede til CCodam, da man trods alt spare en del penge.

CCodam og ZTempo kan i ikke oprette et svar, så i kan få nogle point.
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 23:42 #11
Yeahh! jeg svarede først :D
Så må vi jo lige vente på HR ZTempo? :P

Det glæder mig at vi kunne hjælpe...