Avatar billede ofirpeter Nybegynder
16. april 2009 - 16:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Dansk tekst ved strftime funktionen i php

Jeg henter en dato fra en mysql database på følgende måde:

$dato = strftime("%A den %e %B %Y , %H:%I", $row["news_datestamp"]+$settings['timeoffset']*3600);

Er der på nogen måde jeg kan få den til at give mig danske månedsnavne og dage i stedet for engelske?
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 16:45 #1
#0 Ikke direkte, men du kan jo lave en replace function på $dato, som bagefter udskifter det engelske med det danske :)
Avatar billede majbom Novice
16. april 2009 - 16:53 #2
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 17:08 #3
#2 så undskylder jeg :i, godt man kan lære noget en gang imellem :)
Avatar billede ofirpeter Nybegynder
21. april 2009 - 12:50 #4
Ser ikke ud til at setlocale er installeret på den server jeg ligger på. Hvordan kunne er replace funktion se ud?
Avatar billede majbom Novice
21. april 2009 - 13:33 #5
-> #4 - hvorfor mener du det? hvad har du prøvet og hvad gør den?
Avatar billede ofirpeter Nybegynder
21. april 2009 - 15:21 #6
Her prøvet lidt forskelligt, blandt andet "setlocale(LC_TIME,"dnk","dan","danish","dk");". Der sker ingenting, forsætter blot med at skrive på engelsk.
Avatar billede majbom Novice
21. april 2009 - 15:49 #7
prøv med:

da_DK
da_DK.UTF-8 //eller iso-8859-1, hvis du bruger den

det kommer lidt an på serveren, hvilken der virker
Avatar billede ofirpeter Nybegynder
21. april 2009 - 15:53 #8
Fedt! setlocale(LC_ALL, 'da_DK.UTF-8'); virkede!

Svar gerne.
Avatar billede majbom Novice
21. april 2009 - 16:44 #9
;) - den bruger jeg selv...

velbekomme
Avatar billede majbom Novice
21. april 2009 - 19:53 #10
tak for point :)