Avatar billede mwhas Praktikant
19. april 2009 - 20:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

3D koordinatsystem

Hejsa allesammen

Jeg sidder og prøver at forstå et 3D koordinatsystem i fx. Solidworks der er X = højre Y = opad og Z = ud imod skærmen.

Jeg synes det ville være mere rigtig hvis Z = opad, synes det svært at forklare hvorfor jeg vil det,  derfor jeg spørger jer for håber på en kan forklare mig, hvorfor lige et 3D koordinatsystem, er som det er.

mvh mwhas
Avatar billede CCodam Nybegynder
19. april 2009 - 21:02 #1
Det er vel i realiteten ligemeget hvad du kalder de forskellige akser, om det er x,y,z eller a,b,c
Man har så bare bestemt sig for at normen skal være:
X = vandret
Y = Lodret
Z = Dybde

Hvis dette ikke besvare dig spørgsmål, så må du altså uddybe lidt mere præcist, hvad du fisker efter af information :)
Avatar billede mwhas Praktikant
19. april 2009 - 22:26 #2
CCodam>> Ja, det er lige meget hvad man kalder dem for, men hvis man i Solidworks mate point til point og vælger brug akser. Så er det meget vigtig at alle parter/assambly har samme koordinatsystem.

Hvis du forstiller dig en bygning, så synes jeg det ville være  mest korret at Y = den en retning og X = den andre retning og Z = opad, men så kan man ikke brug Solidworks stardard koordinatsystem.

Er er det sort snak?
Avatar billede mismis Nybegynder
19. april 2009 - 22:59 #3
hehe ja der er jo lidt op og ned om det emne

de funger lidt sådan at det er fordi nogle er forvirret
fordi man i den virkelig verden aldrig rigtig har brugt den tredje
dimmention til noget i den forsand da det har været længte bredte højde

men når man på en computer for mange år siden startede med at lave grafik osv har det altid været 2D grafik
og der af opstår X og Y kordinated for de 2 af axerne

Senere er så kommet 3D ind i billedet på computer
og så er det jo lidt mysitsk at sige nu går Y lige pludselig ikke op og ned mere med ud og ind

derfor vender axen i mange programmer på den måde at x y er lodret og vandret og at z axen går ud og ind af skærmen da det er den nyeste tilkomne axe

og ja, den hedder nok Z da det var det næste bogstav efte x y :)

Det hedder også en Z buffer når man styre dybte i et billede
til foreksempel dybte fokus og andre ting

Hav en god dag

mvh

mis
Avatar billede swiatecki Novice
20. april 2009 - 00:07 #4
I matematikken verden er det mig bekendt således at Z-aksen er "opad" når man beskæftiger sig med fx. vektorer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Three-dimensional_space

Dog er grunden til at computer 3D er med Z-akse "udaf" nok som mismis beskriver