Avatar billede hkb-x Nybegynder
02. maj 2009 - 17:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

extending PHP

Jeg har et par simple men grundlæggende funktioner som jeg altid bruger på min server. Idag skal jeg konstant hente dem ind i mine filer vie include men jeg overvejede om man ikke kune få dem ind via en php extension som f.eks. mysql funtionerne? Så hvordan tilføjer man nemmest funktioner til php?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2009 - 17:42 #1
PHP biblioteker som dine egne eller PEAR skal includes.

Extensions skrevet i C kan loades i php.ini.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2009 - 17:42 #2
Så hvordan er dit C ?

:-)
Avatar billede hkb-x Nybegynder
02. maj 2009 - 18:00 #3
haha, det skal måske lige støves lidt af, men er ikke så kompliceret det jeg skal bruge. Men hvordan præcist skal jeg gøre og hvis jeg skal bruge nogle PHP recourcer hvordan gør jeg så det?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2009 - 23:52 #4
Jeg har aldrig prøvet at lave en PHP extension.

Google finder:

http://devzone.zend.com/article/1021
http://www.php.net/~wez/extending-php.pdf
Avatar billede acore Ekspert
03. maj 2009 - 20:39 #5
I den udmærkede og gratis bog "PHP 5 Power Programming" er der 3 kapitler på i alt næsten 100 sider om PEAR, og tilsyneladende inkl. eksempler på hvordan man gør.

Bogen kan hentes på http://www.informit.com/content/images/013147149X/downloads/013147149X_book.pdf

Jeg skal tilføje, at jeg heller ikke har prøvet det.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2009 - 22:46 #6
PEAR != PECL

Det er vel kun kapitel 15 som er relevant.

Men stadig godt link.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
03. maj 2009 - 23:40 #7
Hvis du har lavet dine egne funktioner som er skrevet i PHP, så kan du evt, placere denne .php fil med dine funktioner i, et centralt sted på serveren, og så bruge prepend funktionen i php.ini til at loade denne fil hver eneste gang der bliver loaded en side...
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
03. maj 2009 - 23:41 #8
du skal bare søge efter:

auto_prepend_file =

i din php.ini fil! så skulle det gerne spille.
Avatar billede hkb-x Nybegynder
04. maj 2009 - 00:35 #9
@net-base.dk
Det er jo lige det jeg leder efter. En simpel og nem måde at få nogle funktioner til rådighed på uden at skulle fylde alle scripts med require.

Kast svar for point.
Avatar billede hkb-x Nybegynder
04. maj 2009 - 00:35 #10
Og til jer andre, tak for nogle fede links. det er rigtigt godt læsestof.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
04. maj 2009 - 09:53 #11
svar;)