Avatar billede gil-galad Nybegynder
02. maj 2009 - 22:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Finde mest forekommende ord i række

Hej

Jeg har en række i min mysql database der indeholder en række lande. Det jeg vil lave er en top 3 liste over de lande der forekommer flest gange.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe dette an, om man evt kan lave det i sql forespørgelsen eller skal igang med php?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2009 - 23:13 #1
Hvis vi nu antager at det er en kolonne med lande og ikke en række, så:

SELECT land,COUNT(*) AS n FROM dintabel ORDER BY COUNT(*) DESC LIMIT 3
Avatar billede gil-galad Nybegynder
02. maj 2009 - 23:31 #2
Tak for svaret.

Jeg prøver at skrive det ud således:

$query_lande_top = mysql_query("SELECT land,COUNT(*) AS n FROM data ORDER BY COUNT(*) DESC LIMIT 3 ");
while($row = mysql_fetch_array($query_lande_top)){
  echo $row['land'];
}

men får:
Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in:.....

Hvad gør jeg galt? (kolonnen hedder 'land' og tabellen 'data')
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2009 - 23:48 #3
$query_lande_top = mysql_query("SELECT land,COUNT(*) AS n FROM data ORDER BY COUNT(*) DESC LIMIT 3 ") or die(mysql_error());

vil fortælle dig hvad problemet er.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2009 - 23:48 #4
Jeg har glemt GROUP BY ....

SELECT land,COUNT(*) AS n FROM dintabel GROUP BY land ORDER BY COUNT(*) DESC LIMIT 3
Avatar billede gil-galad Nybegynder
03. maj 2009 - 22:44 #5
Dette virker perfekt:
$query_lande_top = mysql_query("SELECT land,COUNT(*) AS n FROM data GROUP BY land ORDER BY COUNT(*) DESC LIMIT 3") or die(mysql_error());
while($row = mysql_fetch_array($query_lande_top)){
  echo $row['land']."<br>";
}

lige et sidste spørgsmål:
Er der en måde hvorpå jeg kan se hvor mange gange hvert land så er forekommende i kolonnen?

Fx:

1: Danmark (200)
2: Polen (170)
3: Congo (12)

eller lign?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2009 - 22:50 #6
echo $row['land']." " . $row['n']."<br>";
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2009 - 22:51 #7
Vi valgte n som alias for COUNT(*)
Avatar billede gil-galad Nybegynder
03. maj 2009 - 23:15 #8
Tak skal du have!

Smider du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2009 - 23:26 #9
kommer her
Avatar billede gil-galad Nybegynder
04. maj 2009 - 18:32 #10
Tak!