Avatar billede Lasse S Novice
07. maj 2009 - 22:46 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

formattering af disk

Hej eksperter

Jeg har købt mig en ny maskine, hvor Vista er præinstalleret. Men jeg vil hellere downgrade til XP, som jeg kender, og som ikke sluger min CPU/ram. Men det volder mig lidt besvær.

Jeg har prøvat at boote op med min XP-cd, men den ender med at sige, at der er fejl på harddisken, og at den derfor ikke fortsætte.

Jeg har også prøvet at formattere harddisken med henholdsvis Partition Logic og FDisk, men uden held. Partition Logic giver problemer med en helt skæv skærmopløsning, som gør, at jeg ikke kan se, hvad jeg skal gøre. FDisk går bare i stå ved boot...

Nogle forslag til, hvordan jeg nemt kan få slettet hele harddisken?

vh Lasse
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2009 - 23:04 #1
Måske en linux live disc, men jeg ved ikke om der er nogle af dem der understytter NTFS-formatering.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
07. maj 2009 - 23:27 #2
Killdisk kan klare det.

Helgec har sørget for sagen: http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede mc_fly Nybegynder
08. maj 2009 - 00:07 #3
Det lyder næsten somom disken er i stykker. Det er aldrig rart når fdisk gør den slags.

Hvad med format komando fra dos, eller Partition magic?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. maj 2009 - 02:45 #4
Enig i at Killdisk kan klare det. Men ellers sæt disken til en anden computer, som slave, og formater den der.
---------------------------------------------------------------

Det er en uskik at lægge et svar, før man er blevet bedt om det.
Det er jo derfor, at der er kommentarer og svar.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
08. maj 2009 - 07:34 #5
Off-line. Jeg vidste ikke det var en uskik at lægge svar før man blev bedt om det. Er det din mening eller en regel?
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2009 - 08:00 #6
det er en dårlig ide at gå tilbage til xp de er ved at lukke.

et alternativ kunne være du prøvede win 7 - den er godt nok på engelsk men du har den på prøve i 1 år.

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/download.aspx

husk at få en gratis nøgle også

man bruger kommentar til alle svar og når spørgeren syntes der er et rigtigt svar beder han vedkommende om at lægge et svar han så accepterer - sådan har det altid været og er ikke noget nyt eller noget nogen har fundet på.
siden er til at hjælpe folk og ikke for point ryttere

reglerne skulle måske præciseres lidt herinde
08. maj 2009 - 14:38 #7
"...en ny maskine..." - er du 112% sikker på at der er driverpakker til (den gamle) XP ?

Model/type/fabrikat/... ???
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. maj 2009 - 14:55 #8
#6 At lægge svar, når man mener at have svaret på spørgsmålet, er ikke at overtræde Ekspertens regler.
Avatar billede b-and Novice
08. maj 2009 - 15:03 #9
Helt enig med larry - det første du skal sikre dig er at du kan få de relevante drivere til maskinen i XP version.

Kan du det - så er fremgangsmåden her.

Du får lige lidt vejledning i en god og funktionel formatering:

Backup af mail og adresser i Outlook Express >
http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/backup-email.htm

Backup af mail og adresser i Outlook >
http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/backup_outlook.htm

Vælg det rigtige styresystem!!

Formateringen [navy]XP[/navy] >
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29193

Installation - geninstallation [navy]Vista[/navy]
Video > http://www.pcworld.dk/blogs/Vistabloggen/368?a=blog&i=9
Og en skriftlig vejledning > http://www.helgec.dk/vista-install.html

God arbejdslyst!!
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2009 - 16:33 #10
#8
nej men hvorfor gøre det når det er forbeholdt point givning.
hvorfor forsvarer du noget der ikke er god skik men bare en uvane.

de gamle herinde gør det ikke.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. maj 2009 - 20:34 #11
Skal ikke tilføje andet, end at jeg er helt enig med treatmenice.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
09. maj 2009 - 09:31 #12
Min hensigt har ikke været at genere nogen ved at lægge et svar frem for en kommentar.

Beklager, hvis jeg med min uvidenhed har har generet nogen med mine handlinger.

Jeg trækker mit svar tilbage - ved bare ikke lige hvordan man gør.

SLUT HERFRA!
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 09:43 #13
nej hvorfor skulle du trække det.
det er bare ment som en oplysning og husk der er måske andre der læser det. da jeg i sin tid startede herinde lavede jeg også en masse rod og sådan er det bare.

man falder en del inden man lærer at gå.

m.v.h
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. maj 2009 - 10:41 #14
Som sagt, er der ikke noget i vejen for at lægge det som svar, hvis man mener det er det helt rigtige svar. Det står spørger frit for at afvise det.

At nogen først vælger at lægge et svar, når der bliver bedt om det, er så noget andet.
Avatar billede collin Nybegynder
09. maj 2009 - 15:36 #15
Sikke noget pjat. Siden hvornår er det blevet en uskik at svare på et spørgsmål? Vi er forhåbentlig voksne mennesker som primært bruger forumet til at søge og give hjælp til IT problemer. At det så kan lade sig gøre at opnå en lille fryd ved at samle pointe ved siden af er en helt uskyldig lille fornøjelse for nogle uden tvivl, men lad det nu ikke gå ud over ens værdighed. Det er simpelthen for barnlig at få ondt i r***n over mistanken om at en anden bruger forsøge at mase sig frem til ufortjente pointe ved at give hurtige ufuldkomne svare. Som nævnt, står det spørgeren frit til at afvise et svar som ikke duer.
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2009 - 15:41 #16
nej det er ikke noget andet.

det er en uskik. dårlig vane og som du her vil prøve at gøre fin.

hvordan vil du afgøre  at det er det rigtige svar - mange spørgere der ikke kender eksperten giver så bare point til de forkerte for det sker ret tit -  det er vel logik.

brug nu bare kommentar og når spørgeren beder om et så læg et svar -det er vel ikke så svært.
Avatar billede b-and Novice
09. maj 2009 - 15:51 #17
Jeg vil ikke deltage i debatten - jeg er så uendelig ligeglad med dén…

MEN jeg syndes at det er at spemme brugerens (xls) tråd - mener man at der er et generelt problem så opret en tråd om emnet og ta' debatten der…
Avatar billede collin Nybegynder
09. maj 2009 - 16:24 #18
Enig med b-and. Jeg vil såmænd hverken gøre det til noget fin eller en uskik. Jeg siger bare at voksne mennesker kan være ligeglad med om andre lægger svar før de bliver bedt om det. Hvad angår afgørelsen af om svaret er duelig - jamen man afprøver det naturligvis, og hvis det ikke løser problemet så afviser man svaret. Det er heller ikke så svært.
Hvis jeg nu skulle prøve at hjælpe xls ville jeg pege på karise_larrys svar som det, der nok afdækker hvor problemet ligger. Du har sikkert en SATA disk i din nye maskin, og disse er ikke noget en standard XP kan installere til. Endnu sværere bliver det hvis maskinen mangler diskette drev, fordi de SATA drivers XP beder om når du trykker F6 ved opstart, skal ligge på en diskette. (og ikke f. eks. USB stik) Der findes måder at omgå problemet. Den bedste er nok at lave en slipstreamet XP så de nødvendige drivers ligger klare på CD'en.
Hvis du vil give point for dette vil du ikke nok bede treatmenice om at lægge svar? Jeg tror han trænger til pointerne.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. maj 2009 - 16:28 #19
Jeg mener der er en misforståelse her. Det handler ikke bare om,
at nogen ufortjent kan rage nogle point til sig.
Men alle de svar - som i virkeligheden kun er kommentarer - er
noget rod. Når andre brugere ser på siden, får de et falsk indtryk
af, at spørgsmålet er besvaret, og deltager så ikke selv, skønt
måske netop de havde det RIGTIGE svar. Desuden kan det ikke være
rigtigt, at spørgeren skal rode rundt i hvilke svar der skal
accepteres og hvilke der skal afvises.
Så det drejer sig bare om at vise lidt hensyn, og kun lægge
uopfordret svar, hvis man er 99% sikker på, at det er SVARET:)
Avatar billede collin Nybegynder
09. maj 2009 - 16:35 #20
OK. Point taken!
Avatar billede Lasse S Novice
09. maj 2009 - 23:15 #21
Jamen dog, sikken debat. Jeg vil holde mig helt ude af snakken om kommentar/svar men blot konstatere, at jeg har anvendt Killdisk til at rydde harddisken i den nye bærbare fuldstændigt, det gik tilsyneladende fint.

MEN nu prøver jeg så at installere XP, og det giver samme fejl som oprindeligt, altså den med at "der er fundet en fejl, og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren" bla bla, blå skærm med hvde bogstaver.

Jeg antager indtil videre, at harddisken er fejlfri, da den trods alt er nyleveret fra Dell og har virket uden problemer med Vista de sidste par dage.

SÅ tænker jeg, at det måske er min XP-cd rom, der giver problemer. Det er en "Gen-installations CD" med XP Home, som fulgte med min gamle bærbare (Dell 8600). Min antagelse var, at jeg også ville kunne gen-installere på min nye bærbare, men det er måske ikke tilfældet?
Avatar billede Lasse S Novice
09. maj 2009 - 23:26 #22
Jeg har også prøvet at starte en gen-installation fra den medfølgende Vista-cdrom, og det kører derudaf uden fejl...
Avatar billede collin Nybegynder
10. maj 2009 - 00:47 #23
Dit problem er som før beskrevet . . . XP kommer ikke med native drivers til SATA disk og det er helt sikkert sådan en disk du har. Mit gæt er at din maskin heller ikke har et diskette drev. Så det bliver svært. Fulgte der noget software (udover Vista) med maskinen? Hvis ja kan det være at driverne du får brug for ligger på CD'en. Problemet er hvordan kan XP installation får fat i dem når den skal bruge dem? Nemlig helt i starten af processen før den kan lægge noget som helst data på disken? Jeg skriver fra erfaring idet min søn købte en ny Dell og ville præcis den samme - slet Vista og installere XP. Jeg måtte lave en slipstreamet XP cd. Det er ikke for ny begyndere men ellers er det muligt. Jeg fandt ud af det til sidste, og der er en masse hjælp at hente på nettet. En meget lærerig proces, for lang og kompleks at beskrive her, men umagen værd. Alternativ kunne måske være at købe en nyere version af Windows XP (brugt idet MS har ellers taget den af markedet) hvor SP3 er blevet integreret. Så skulle det ikke være et problem med at finde din disk. Held og lykke med det.
Avatar billede Lasse S Novice
10. maj 2009 - 21:29 #24
Slipstreamet XP, puha, det lyder lidt bøvlet. Og jeg synes det ville være lidt i overkanten at betale for et OS (OEM-XP), som jeg sådan set har i forvejen (gendannelses-XP)...

Med SATA-disk og det hele, ville jeg kunne downloade den nye Win7, brænde det ned som et image og boote op fra det - eller ville det fejle ligesom min gamle XP-cd? Det kunne jeg fristes til at prøve, da vi trods alt stadig har den gamle Dell8600 at falde tilbage på, hvis det ikke går. Men kan det lade sig gøre?
Avatar billede off-line Nybegynder
10. maj 2009 - 21:38 #25
"SÅ tænker jeg, at det måske er min XP-cd rom, der giver problemer. Det er en "Gen-installations CD" med XP Home, som fulgte med min gamle bærbare (Dell 8600). Min antagelse var, at jeg også ville kunne gen-installere på min nye bærbare, men det er måske ikke tilfældet?"

Det er her problemet ligger. Den XP er lavet til en bestemt type
computere. Installationsfilerne kan læse, det er den forkerte PC.
Det er altså en OEM CD, som ikke kan bruges på din nuværende PC.

Så derfor, nej du vil ikke have det samme problem med windows 7.
Den kan du sagtens køre med.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. maj 2009 - 00:34 #26
Respons fra spørger?