Avatar billede alloedee Nybegynder
11. maj 2009 - 11:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

USB oplader og mAh

Hejsan

Hvis jeg nu har en maskinen der oplader sit batteri via usb. Maskinens batteri er et 2000mAh Lithium Polymer Battery, er det så muligt at bruge en oplader til stikkontakten eller cigaret laderen i bilen, der kun sende et strøm output på 500 mAh? Tager det så bare længere tid, eller ødelægger jeg batteriet?

Og hvad skal jeg være særligt opmærksom på, når jeg skal købe en netstrøm til usb oplader/adapter. Der passer til maskinen?
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
11. maj 2009 - 14:53 #1
hej
Det er der ingen problemer ved, jeg tvivler da på at en PC kan levere 500mAh fra USB stikket så det er sikkert ikke langsommere
Det eneste du skal være sikker på er at spændingen over batteriet er stabil og ikke overstiger batteriets ladespænding (stabiliseret) det gælder mest hvis du selv vil bygge ladeapperatet. Alle de du køber, er helt sikkert i orden hvad enten det er til net eller bil, blot du sikrer dig at det er til USB (det viser stikket jo)
Avatar billede alloedee Nybegynder
11. maj 2009 - 17:04 #2
Helt sikkert, maskinen kan kun oplades via usb så kan det nærmest ikke gå galt jo.
Avatar billede bjornjuul Nybegynder
18. maj 2009 - 14:41 #3
Det giver desværre ingen forskel.
Foran batteriet sidder der et ladekredsløb, der overvåger og styrer opladningen, og det er dette kredsløb, der bestemmer, hvor stor en strøm du lader batteriet igennem ladeperioden. Det er nemlig forskelligt, alt efter, hvor mange celler batteriet består af, hvor afladet batteriet er fra starten, og hvor i ladecyklussen det befinder sig.

Så uanset om du sætter en strømforsyning foran kredsløbet, der kan levere 1000mA, så ændrer det ikke på kredsløbets oplade tid!
Sagt med andre ord, du kan ikke påvirke, hvor lang tid opladningen varer.
Hvis du kommer til at sætte en for lille strømforsyning på, altså en der leverer en mindre strøm end den, kredsløbet skal bruge, så risikerer du bare, at strømforsyningen brænder af. Men det skader ikke batteriet eller din maskine.

Kredsløbet er der for at sikre, at batteriet ikke overoplades.
og SPECIELT for Lithium batteriteknologien er det UHYRE vigtigt, at ALLE fabrikantens anvisninger følges, da batteriet ellers kan bryde i brand eller eksplodere, hvis det behandles forkert.

Håber dette var til at forstå :)
Avatar billede bjornjuul Nybegynder
18. maj 2009 - 14:48 #4
I øvrigt, som en lille sidebemærkning, så kan en PC USB udgang, heller ikke levere mere end MAX. 500mA, og jeg vil næsten garantere at dit batterie ikke bliver ladet med 500mA, men snarere 200-300mA tops, hvis ikke mindre :)