Avatar billede boris Mester
31. maj 2009 - 10:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Linux til ældre PC

Jeg vil gerne etablere en Linux-PC som webserver og FTP-server.
Hardware er en ikke helt ny Asus-bærbar med begrænset RAM.

Første forsøg var med nyeste Suse Linux, men det tager op til flere minutter og forhøjet blodtryk, før den bliver færdig med noget.

Hvilken slags Linux skal jeg vælge, som ikke bruger enorme ressourcer på den grafiske brugeroverflade, men er god til f.eks. Apache og evt. kan styres via netværk?

Jeg er absolut begynder m.h.t. Linux.

På forhånd tak.
Avatar billede dhphases Praktikant
31. maj 2009 - 11:08 #1
Ubuntu-server, der er masser af dokumentation og hjælp at hente og det burde køre udemærket - selv på en ældre pc..
Avatar billede bmpi Nybegynder
31. maj 2009 - 12:05 #2
Som begynder til Linux vil jeg også anbefale dig Ubuntu server. Der er andre Linux servere derude, men Ubuntus er den nemmeste.

Læs eventuelt denne tråd her på eksperten.dk, hvor jeg også rådede en til at bruge Ubuntu server, og så bruge Webmin som et webinterface til den i stedet for en decideret desktop:

http://www.eksperten.dk/spm/875048
Avatar billede justrace Novice
31. maj 2009 - 12:17 #3
Nu ved jeg ikke hvor nem ubuntu-server er, men en sme-server er efter min overbevisning langt det nemmeste.