Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
03. juni 2009 - 13:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

centrering af <div>

Hej Eksperter.
Jeg har leget lidt med html og css (for første gang vel at mærke) og er stødt på et problem.

Jeg har lavet et udkast til en hjemmeside, som jeg har lagt på www.demant.info

Mit problem er så: i firefox er hele siden centreret, men i Internet explorer 8 er siden venstrejusteret.

Hvordan får jeg den centreret i IE?

Hvis i eksperter har andre browsere, hører jeg gerne om problemet også forekommer dér.

Hvis i skal bruge kildekoden, så skriv

Vh - og på forhånd tak
Kasper Demant
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
03. juni 2009 - 13:46 #1
pak siden ind i:

<div align="center">

<!-- HELE SIDEN HER -->

</div>

så får du alt centreret i alle browsere...
Avatar billede softspot Forsker
03. juni 2009 - 13:53 #2
Umiddelbart er CSS-måden at benytte

margin:0 auto;

f.eks.

<div style="margin:0 auto;">

<!-- sidens indhold her -->

</div>
Avatar billede softspot Forsker
03. juni 2009 - 13:55 #3
...men dit div-element skal også have en bredde, ellers kan browseren ikke umiddelbart vide hvad den skal centrere i forhold til (det er nok derfor IE ikke ser ud til at centrere, da blokelementer mig bekendt er 100% af containerbredden med mindre andet er angivet).

Altså:

<div style="width:900px;margin:0 auto;">

<!-- sidens indhold her -->

</div>
Avatar billede showsource Seniormester
03. juni 2009 - 14:02 #4
Og nu du er igang med at lære noget nyt, så brug div i stedet for table !
Avatar billede softspot Forsker
03. juni 2009 - 14:02 #5
Jeg kan se du i dit stylesheet gør noget af det samme, men husk altid at angive enheder efter mål (hvis de er forskellige fra nul i det mindste). F.eks.

#footer { width:700px; ... }

i stedet for

#footer { width:700; ... }
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
03. juni 2009 - 14:03 #6
okay - var lidt hurtig :-)

ja, den bør have en bredde også :-)
Avatar billede softspot Forsker
03. juni 2009 - 14:03 #7
ad #4: ...og religionskrigen er startet! ;D
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
03. juni 2009 - 14:09 #8
table er old school - alt bør faktisk laves i div, span og CSS...

table bruges til at præsentere ting i tabeller, ikke til at styre formateringen på siden :-)

Lavede bare en simpel mellemvej der kunne løse problemet... :-)
Avatar billede showsource Seniormester
03. juni 2009 - 14:11 #9
Krig ? jeg ved ikke, table er så vidt jeg kan forstå "out of date", omend det stadig er brugbar kode.
Og jeg bruger også selv table stadig, men når jeg laver en ny side, prøver jeg altid på at kun bruge div
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
03. juni 2009 - 16:30 #10
mcb2001 vil du ikke lægge et svar.
Din idé virkede ganske fortræffeligt.

Jeg er som sagt kun begynder, så jeg arbejder med det jeg nu lige kan overskue. Tak til Jer også
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
07. juni 2009 - 17:30 #11
her