Avatar billede rboege Novice
05. juni 2009 - 13:48 Der er 4 kommentarer

Opgradering af gammel pc. - HJÆLP !

Hej alle håber der er en god sjæl der kan hjælpe mig med at besvare nogle grundlæggende spørgsmål vedr, min computer, som jeg ønsker opgraderet. Grundlæggende ønsker jeg at købe nyt grafikkort, RAM, og Processor.

Problemet er det er en ældre pc, så jeg er lidt i tvivl hvad jeg kan sætte i den. og da strømforsygningen ikke er så stor osv.

Bundkort: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00378480&lc=en&dlc=da&cc=dk&lang=da&os=228&product=1108687

Jeg har tænkt på følgende ting til opgradering:

Ram: Kingston HyperX 2 x 1 GB 2 x 1 GB (2 GB) / DUAL RAM / DDR SDRAM / PC3200 / 400 MHz / ? Bit / 5 ns / CL2.5 / 2.6 V / Ikke-paritet / DIMM 184-Pins / Guld Belægning / Ikke-paritet / Pc (84967)

Processor: http://www.pricerunner.dk/pi/40-1185085/Processorer/AMD-Athlon-X2-BE-7750-2.7GHz-Socket-AM2-in-a-Box-Produkt-Info
eller: http://www.pricerunner.dk/pi/40-665231/Processorer/AMD-Athlon-64-X2-4600-Dual-Core-2.4GHz-Socket-AM2-In-a-Box-Produkt-Info -

problemet er jeg ikke ved om de er kompatabel.
Andre forslag jeg jeg meget gerne høre om.

grafikkort; Aner ikke hvilket jeg kan sætte i, håber i kan foreslå mig et godt et.

- Rune
Avatar billede kthiesen Novice
05. juni 2009 - 14:13 #1
Hej Rune

Det grundlæggende spørgsmål er nok, hvad skal du bruge din computer til. Det er ikke uvæsentligt, fordi der er forskellige krav til forskellige behov.

Du skal starte med at svare på følgende:

Hvad ønsker du at afvikle på din computer?
Det er nemlig afgørende for hvor meget du skal kræve rent kapacitetsmæssigt - altså hvilken hardware skal du bruge.

Hvilket styresystem vil du bruge?
Linux kræver mindre end windows for at udføre den samme opgave.

Den billige måde at sætte lidt mere fut i en computer er RAM - masser af RAM.

Du skriver ikke noget om hvor meget RAM du har i nu. Dit bundkort kan klare 4GB så prop bare det i, der er billigt i øjeblikket. Windows kan ikke håndtere mere end 3GB i 32bit versionen, så du skal måske overveje linux i 64 bit - Ubuntu.com har en version, der kan køre 64 bit, du kan endda hente et iso til en live-cd og prøve det af uden at installere.

Ifølge dit link kan dit bundkort køre med AMD Socket: 939
Understøtter AMD Athlon 64 X2 (op til 4800+) og Sempron (op til 3200+) processors . De to du linker til er til socket AM2, og jeg mener ikke socket 939 er identisk med AM2. Derfor vil det ikke være muligt at få CPU'en i bundkortet.

Her er et eksempel:
http://www.pricerunner.dk/pi/40-455111/Processorer/AMD-Athlon-64-3700-2.2GHz-Socket-939-2000MHz-bus-Produkt-Info

God fornøjelse

Kristen
Avatar billede rboege Novice
05. juni 2009 - 18:42 #2
jeg skal bruge den til gaming pc. og vil self, have flest mulige spil jeg kan spille.

jeg kører pt, en Windows Xp Pro [64bit version]

Men angående ram, kan du muligvis linke til nogle ? Ønsker self. mest muligt. har pt. kun 1gb på 2 moduler.

Hvad angår processor ser det ud til jeg ikke kan få en bedere, da jeg åbenbart har den bedste til socket 939.
Avatar billede kthiesen Novice
06. juni 2009 - 09:47 #3
Jeg er ikke så meget til gaming, så jeg holder mig til at svare på spørgsmålet om RAM

Dette er klippet fra oplysningerne om dit bundkort:
*  Four 184-pin DDR DIMM sockets
* Supports dual channel, eight memory banks DDR 333/400 DDR DIMMs
* Supports 2.5v DDR SDRAM DIMMs
* Maximum HP/Compaq approved memory is 4 GB* without ECC

Se denne side for hjælp med RAM
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=bph03886&lc=en&dlc=en&cc=us&product=1108687

Her kan du se at du skal bruge PC3200 RAM, du må selv søge dem.
Jeg foreslår du køber 2x2GB og fjerner de to 512MB der sidder i maskinen.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00443537&lc=en&dlc=da&cc=dk&product=1108687&os=228&lang=da

God fornøjelse.
Avatar billede kthiesen Novice
31. maj 2010 - 07:28 #4
Dette er et svar. Hvis du accepterer svaret og tildeler point er tråden lukket.

VH Kristen