Avatar billede BITSTV Juniormester
16. juni 2009 - 20:33 Der er 3 kommentarer

Opsætning af hjemmenetværk mellem en Microsoft Vista og en XP computer

Hej
Jeg har en bærbar Vista og en stationær XP - den kører trådløst via en usb-adapter til samme router som Vistaen. Begge computere kan pinge hinanden. De er begge sat op til WORKGROUP.
Jeg kan bare ikke finde ud af at få adgang til en fil på XP computeren fra Vista computeren. Og i øvrigt heller ikke den modsatte vej.
Jeg er kørt tør i Microsofts vejledninger. Kan nogen hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2009 - 20:41 #1
Du skal først og fremmest tjekke om xp-computeren har 'fil og udskriftsdeling' slået til på det netkort, hvor den kører lokalnetværk.
Højreklik på netværksteder og vælg egenskaber for den givne forbindelse.

Dernæst kan der være tale om at computeren, der forsøges tilgået, kører med windows firewall (eller en anden), der ikke tillader trafik på portene til fildeling.
Slå evt. firewall fra og test og slå den så til igen og sørg for at den i sin undtagelsesliste tillader trafik til de services du gerne vil have at andre computere på lokalnetværket kan tilgå.

Sig til hvis du stadig har problemer.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2009 - 21:21 #2
Avatar billede BITSTV Juniormester
19. juli 2009 - 11:34 #3
Hej begge to og tak for hjælpen!
Jeg har fundet frem til, at det var den trådløse Belkin-adapter, jeg brugte for at komme på internettet med den gamle stationære computer, der forårsagede problemet. Når jeg satte netværkskabel i i stedet, virker hjemmenetværket igen.