Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2009 - 00:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Chmod filer 644 - mapper 755 - hvordan adskiller jeg med en kommando ?

Hej jeg har min webserver kørende og har opgraderet den i debian.

Nu har jeg imidlertid ændret min fpt bruger til min webmappe - for at gøre det nemmest med rettigheder vil jeg gerne lave rettigheder for filer 644 og for mapper 755

altså hvordan får jeg alle mapper i min mappestruktur til at være chmod 755 og alle filer 644 ?

på forhånd tak ---Dennis
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2009 - 04:52 #1
Spoerger du efter et shell script som kan recurse ned gennem directory traet og saette filer til 644 og directories til 755 ?
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2009 - 13:28 #2
Jeg spørger bare om en chmod kommando der sætter alle filer til 644 og alle mapper til 755 - er det ikke muligt ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2009 - 21:11 #3
Tror jeg ikke. Jeg tror at der skal et lille bash script til.
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2009 - 21:49 #4
Nå men måske du kan hjælpe mig med noge andet så.

Jeg har fundet ud af at når jeg oploader så tager den automatisk de rettiheder som den skal pr. default.
Så min løsning er at slette alt og reoploade det -

Jeg har min backup fil for home som er home.gz og jeg har forsøgt at extracte den med
tar -xzf filnavn.gz
  og
gzip -d filnavn.gz

Men intet virker - " home.gz not in gzip format" ???
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2009 - 21:55 #5
nå jeg lukker og opretter nyt spm. om den gz fil
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2009 - 21:57 #6
her er det om min gz fil http://www.eksperten.dk/spm/878713
Avatar billede dennismp Nybegynder
16. juli 2009 - 13:21 #7
Du deler opgaven op. Een kommando for filer, een for directories:

find /rod/mappen/ -type f -exec chmod 644 "{}" \;
find /rod/mappen/ -type d -exec chmod 755 "{}" \;

Da den kører chmod for hver enkelt fil/mappe, kan det godt tage sin tid før den er færdig.
Avatar billede serverservice Praktikant
25. juli 2009 - 14:22 #8
Hej dennismp - du skal da have point for din løsning og tak for hjælpen.
Jeg antager at det virker
http://www.eksperten.dk/spm/881810
Avatar billede _skou_ Nybegynder
26. juli 2009 - 14:08 #9
Hvis det går for langsomt kan du prøve med:
chmod 644 `find /rod/mappen/ -type f`
chmod 755 `find /rod/mappen/ -type d`

Først findes alle filerne/bibliotekerne og bagefter gives de som input til chmod.

Hvor ` er backticks.
Avatar billede serverservice Praktikant
26. juli 2009 - 19:45 #10
Mange tak - I mnå gerne svare begge to - så jeg kan kommme af med lidt for den gode hjælp herinde MVH Dennis
Avatar billede dennismp Nybegynder
27. juli 2009 - 16:58 #11
Og hvis _skou_s metode giver en fejl om at linjen er for lang, saa skal du ogsaa have fat i xargs :)

find /rod/mappen/ -type f | xargs chmod 644
find /rod/mappen/ -type d | xargs chmod 755

(xargs er rigtig rar)