Avatar billede chainl Nybegynder
22. juni 2009 - 17:11 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

2 Routere (ip telefoni & Trådløs) problemer med at åbne porte..

Hey..

Efter jeg har fået trådløst internet har jeg fået et problem med at åbne porte, Det er virkelig ved at gå mig på eftersom jeg har et par programmer hvor jeg skal bruge nogle åbne porte...

Router detajler:

Ip telefoni: zyxel prestige 2000

Trådløs: D-Link Dir-615

Håber der er en venlig sjæl eller to, der vil hjælpe med det problem..

//Chain
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. juni 2009 - 19:28 #1
Der må gå et kabel fra Zyxel til D-Link.
Hvis du i stedet for at sætte det i WAN stikket på D-Linken, så sæt det i LAN stikket.
Inden du gør dette, skal du ind i opsætningen af D-Linken, og deaktivere DHCP.

Med disse 2 ting, så er det Zyxel der uddeler IP adresser også på det trådløse net. Den trådløse router fungerer i denne opsætning blot som access punkt.

Har du behov for at åbne porte, så skal det kun gøres i Zyxel.
Avatar billede chainl Nybegynder
22. juni 2009 - 19:33 #2
Hvis jeg skal slå DHCP fra i D-Linken, skal jeg have en fast ip. Det også fint nok, udover at den spørger om ip, sub mask og en mac. Og lige meget hvad jeg skriver siger den fejl.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. juni 2009 - 19:45 #3
Nu har jeg ikke checket, men jeg forstod på dig. at Zyxel er en router med VOIP ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. juni 2009 - 19:48 #4
Hvad hedder Zyxel helt nøjagtig ?
Avatar billede chainl Nybegynder
22. juni 2009 - 19:48 #5
Det er den også.. Men når jeg går ind og ændre i D-Link kan jeg ikk bare vælge at deaktivere den, skal vælge noget andet..
Avatar billede chainl Nybegynder
22. juni 2009 - 19:57 #6
zyxel prestige 2000 det er det eneste der står på den
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. juni 2009 - 20:04 #7
Hvis der er router i Zyxel, så ville jeg lade den have fat i internettet, og så sætte D-Linken efter denne, men det skal være fra LAN port til LAN port, med DHCP deaktiveret i D-Linken.
Avatar billede chainl Nybegynder
22. juni 2009 - 20:29 #8
Går udfra at du mener følgende rækkefølge: Modem - Zyxel- D-Link Og at fra zyxel Lan port til D-Link Wan port. Hvis man smider den i lan port kan den vel ikk finde ud af at det er indgående internet?.. men sådan står det også. men det er bare det med at deaktivere DHCP der gir lidt problemer, fordi den vil have en ip og mac adresse mm.. Men kunne det måske være oplysninger der står bag på zyxel?
Avatar billede chainl Nybegynder
22. juni 2009 - 21:24 #9
http://imageload.dk/files/648ac1ea1849c36f28884534b5de0fbb.jpg

Det er de felter der er problemet, for ander ikk hvad jeg skal skrive der..
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. juni 2009 - 22:28 #10
Ja, det er korrekt rækkefølge.

Fidusen er at D-Linken skal være slave af Zyxel. Zyxel uddeler IP adresser på det trådløse net gennem D-Linken.
Derfor skal du koble dem sammen LAN til LAN.

Den side du linker til er underordnet, for det vedrører kun det som kommer ind på WAN stikket, og det skal du ikke bruge.
Du skal derimod klikke på network setting i venstre side, og dernæst på Setup øverst.
På den side ca. midt på, står Enable DHCP. Der fjerner du fluebenet, og trykker Save.

Nu er DHCP serveren på LAN stikkene deaktiveret, og kobler du dem som beskrevet ovenover, så er Zyxel IP uddeleren, og skal du åbne porte til internettet, skal du gøre det i Zyxel.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. juni 2009 - 22:29 #11
I venstre side er der 3 knapper.
Internet knappen har med WAN porten.
Wireless settings har med det trådløse netværk at gøre
Network setting har med dit LAN at gøre, både kablet og trådløst.
Avatar billede chainl Nybegynder
22. juni 2009 - 22:42 #12
Okay, Det må jeg lige prøve engang imorgen, så vender jeg lige tilbage
Avatar billede chainl Nybegynder
22. juni 2009 - 23:03 #13
Nu har jeg lige hurtigt prøvet at gøre som du skriver,, Men det fungere overhovedet ikk sådan på D-Link.. kan fjerne følgende : UPnP, WAN Ping Respond, Men det eneste jeg kan finde af det andet, skal jeg ind på den side som jeg linkede til.. Hmm
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. juni 2009 - 18:55 #14
Du har altså ikke en menu punkt i venstre side, som hedder netværk (network), og med den aktiveret, så er det ikke en knap hvor der står opsætning (setup) ? ?
Avatar billede chainl Nybegynder
23. juni 2009 - 21:09 #15
Nej, Har jeg ikk.. MEN. der var under avanceret en der hed lan, derinde kunne jeg deaktivere den. så tror det virker nu.. Skal bare lige teste det.. Melder tilbage når det er testet..
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. juni 2009 - 21:22 #16
Jeg fandt manualen til D-Link Dir-615, og det er den som er mit udgangspunkt.
Avatar billede chainl Nybegynder
23. juni 2009 - 21:36 #17
Okay.. Det var bare ikk sådan det hang sammen :).. Men nu virker det. Så hvis du skriver et svar, skal jeg nok godkende.. det var trods alt dig der ledte mig på rette vej.. så tak for hjælpen Mester..
Avatar billede chainl Nybegynder
23. juni 2009 - 21:51 #18
Fik måske skrevet for tidligt at det virkede.. for nu kan jeg ikk få adgang til internettet med min computer, Kun bærbar, ikk den anden.. nogle ideer?..
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. juni 2009 - 00:23 #19
Prøv at slukke for både Zyxel og D-Linken. Sæt strøm til Zyxel, og vent 30 - 40 sekunder. Sæt strøm til D-Linken.
Det hjælper af og til.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. juni 2009 - 00:26 #20
For øvrigt. Hvad står der ellers på Zyxel ud over "zyxel prestige 2000"

Er det en du har købt, eller er den leveret af din ISP, og i så fald hvem er det ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. juni 2009 - 00:28 #21
Jeg begynder at mistænke Zyxelen for ikke at være en router, men blot et modem med VOIP tilslutning.
Avatar billede chainl Nybegynder
24. juni 2009 - 12:02 #22
Har fundet ud af det nu, det er fordi når jeg slår det fra, blir min forbindelse til en fast ip, så kan trådløs ikk være på sammen med fast computer, så skal bare have bestilt en ip mere:) den er leveret fra Telefin
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. juni 2009 - 13:36 #23
Det var dette som min mistanke gik på.
Jeg forstod på dit oprindelig spørgsmål, at du havde 2 routere, og det besværliggør port åbning.

En måde at verificere det på, er at koble en Pc til Zyxel med kabel, og så lave en Start > Kør > skriv cmd og tryk enter > skriv ipconfig /all og tryk enter. Under standartgateway kan du se IP adressen på Zyxel. Og den hedder helt sikkert ikke noget med 192.168.xxx.xxx ellet 10.0.xxx.xxx

Zyxel er ikke en router, men et modem, og derfor skal du have ledning mellem Zyxel til D-Link på WAN stikket, som du havde oprindelig. DHCP skal selvfølgelig aktiveres i D-Linken. De porte du måtte ønske at åbne skal gøres i D-Linken. D-Linken bliver gatewayen i dit netværk, og det er den som uddeler Ip adresser.
Avatar billede chainl Nybegynder
24. juni 2009 - 16:38 #24
Nu skriver du at DHCP skal være aktiv i D-Linken. Skal den så deaktiveres i zyxel?.. havde nemlig prøvet to gange at skulle resætte dlinken pga. deaktivering af delink dhcp. for så når jeg genstartede den bærbar ville den ikk gå på nettet..
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. juni 2009 - 01:42 #25
Det er afgørende hvilken funktion Zyxel har på netværket. Det kan jeg ikke læse ud af de informationer du har givet omkring den.
Når du skriver at kun 1 Pc kan være på nettet med DHCP deaktiveret i D-linken, indikerer det at Zyxel ikke er en router, men blot et modem.
Er det tilfældet, så skal DHCP i D-linken være aktiveret, for at få mere end 1 PC på nettet af gangen.

Hvis din ISP tildeler dig 1 IP adresse, og du ikke har en router med DHCP aktiv, kan kun 1 PC komme på. Routeren med aktiv DHCP gør at flere PC'ere kan komme på via routeren.

Derfor er det afgørende at kunne fastslå om Zyxel er en router eller ej.
Jeg har stadig ikke et klart billede af Zyxels funktion.
Avatar billede chainl Nybegynder
27. juni 2009 - 17:34 #26
Har fået det til at virke.. Med DHCP aktiveret i begge.. Skulle åbenbart slette alle åbne porte i zyxel og så åbne i D-Linken i stedet :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. juni 2009 - 02:30 #27
Tillykke :-)