Avatar billede swoop Novice
27. juni 2009 - 07:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Markering til videre brug

Hej folkens

Har brug for lidt af jeres ekspertviden :-)

Jeg har et regneark hvor jeg gerne vil markere enkelte celler. Denne markering kan være af 2 typer. Disse markeringer skal så tælles sammen og bruges videre i et andet ark.

Opgaven er at jeg har et budget hvor beløb vil blive trukket fra 2 forskellige konti (dansk og svensk konto). Så for nemt at kunne se hvad der skal stå på henholdsvis den danske og svenske konto vil en markering og efterfølgende udregning gøre det meget nemmere.

Jeg ved ikke om sådanne markering er muligt, men ellers vil andre løsningsforslag naturligvis blive modtaget med glæde.

På forhånd tak.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. juni 2009 - 13:35 #1
Er der en 3. mulighed - udover DK & SE?

Hvis ikke - er det vel kun nødvendigt at markere en af kategorier.

Via VBA kan det lade sig gøre.
Avatar billede swoop Novice
28. juni 2009 - 02:26 #2
Nej der er kun de 2 konti. En konto i Danmark og en i Sverige hvor de faste udgifter trækkes fra f.eks. således:

A-kasse
Boliglån
Pension
Licens

Hvor a-kasse og pension trækkes fra dansk konto mens boliglån og licens trækkes fra svensk.

Hvordan vil du markere en kategori med VBA? Det skal siges at VBA ikke er min stærke side.
Avatar billede supertekst Ekspert
28. juni 2009 - 15:51 #3
Er blevet i tvivl om, hvad det er du vil have hjælp til.

Evt. kunne du måske opbygge en lille model, som du er velkommen til at sende til mig (mailadressen under profil) - så skal jeg i givet fald skrive den nødvendige VBA-kode.
Avatar billede swoop Novice
29. juni 2009 - 07:16 #4
Beklager jeg har forklaret mig lidt utydeligt.

Jeg har et helt normalt budget, som blandt andet bruges til at få overblik over kommende udgifter.
Et af hovedformålene med et budget er at vide hvor meget der skal stå på ens budgetkonto for altid kunne betale regningerne. Denne øvelse er ganske nemt, hvis man kun har 1 budgetkonto. Man lægger alle fast udgifter sammen og deler med 12 og man ved hvad der skal overføres til budgetkontoen hver måned.

I mit tilfælde er det lidt mere kompliceret da jeg har 2 budgetkonti - da jeg har udgifter i 2 lande. Så jeg søger en nem måde at markere hvilke udgifter der betales fra dansk budgetkonto og hvilke der betales fra svensk budget konto.
En løsning kunne naturligvis være at spilte ens budget op i 2, men så mister man overblikket over ens samlede økonomi.

Forenklet udgave:
Pension (DK) 1000
Opsparing (DK) 1500
Husleje (SE) 5000
Boliglån (SE) 4000
El (SE) 300
Benzin (DK) 1000

Total (DK) 3500
Total (SE) 9300
Total 12800

Nuværende budget kan findes her:
http://www.swoop.dk/Budget.ods
http://www.swoop.dk/Budget.xls

Så målet er tilføjelse af 2 ekstra rækker, som viser det totale svenske og danske udgifter hver måned.

PS hvis man kan øge antal point for opgaven gør jeg gerne det :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
29. juni 2009 - 12:49 #5
Har model 1 klar - send en mail (se under min profil) og jeg returnerer filen.
Avatar billede supertekst Ekspert
29. juni 2009 - 13:11 #6
Rem Model 1
Rem =======
Rem Hvis der sker ændring i celle, hvor teksten i kolonne A er farvet som Dk eller
Rem SE - optælles begge DK / SE beløb i den pågældende kolonne
Rem
Rem OBS.:
Rem P.t. sker der ingen optælling ved ændring af farve i kolonne A - kun ændring af beløb
Rem
Rem KODEN KOPIERES & INDSÆTTES UNDER PÅGÆLDENDE ARK-FANE(højreklik / Vis programkode)

Rem KAN TILPASSES:
Const dkFarve = 3                                  'rød
Const dkRække = 58

Const seFarve = 6                                  'gul
Const seRække = 59
Rem ==============

Dim kolAFarve
Dim dkTotal As Long, seTotal As Long, flag As Boolean
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim række, kolonne
    række = Target.Row
    kolonne = Target.Column

    If flag = False And række < dkRække Then
        kolAFarve = Range("A" & CStr(Target.Row)).Interior.ColorIndex
        If kolAFarve = dkFarve Or kolAFarve = seFarve Then
            flag = True
            optælDkSe kolonne
            flag = False
        End If
End Sub
Private Sub optælDkSe(kol)
    dkTotal = 0
    seTotal = 0
    Application.ScreenUpdating = False

    For ræk = 1 To dkRække - 1
        With Cells(ræk, 1)
            If .Interior.ColorIndex = dkFarve Then
                dkTotal = dkTotal + Cells(ræk, kol).Value
            Else
                If .Interior.ColorIndex = seFarve Then
                    seTotal = seTotal + Cells(ræk, kol).Value
                End If
        End With
    Next ræk

    Cells(dkRække, kol) = dkTotal
    Cells(seRække, kol) = seTotal

    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede swoop Novice
30. juni 2009 - 02:34 #7
1000 tak for hjælpen - det fungerer endnu bedre og nemmere end jeg havde ønsket.
Avatar billede supertekst Ekspert
30. juni 2009 - 08:12 #8
Selv tak - så får du et svar