Avatar billede bejle Juniormester
03. juli 2009 - 16:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Jeg kan kun optage lyd via mikrofonen

Hej alle

Jeg benytter et program der hedder Audacity til at optage forskellige lyde med. Nu har jeg fået ny pc, Lenovo R61, og den kan kun optage lyde via mikrofonen.

Kan det virkelig passe eller er det mig der har gjort noget forkert?
Mvh. Kim
Avatar billede ejldk Nybegynder
03. juli 2009 - 21:11 #1
hvis du ikke vil optage lyd med mikrofonen, hvad vil du så bruge ?
Avatar billede bejle Juniormester
04. juli 2009 - 11:39 #2
Hej ejldk. Jeg vil optage lyd fra min pc og fra internettet samt fra en cd.
Avatar billede ejldk Nybegynder
04. juli 2009 - 11:49 #3
er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener?
Prøv at forklarer dig nærmere...
Avatar billede bejle Juniormester
04. juli 2009 - 12:52 #4
Jeg vil gerne mulighed for at optage vha. StereoMix. Således kan jeg optage vha. af lydkortet lyd der kommer fra min pc. Som det er nu kan jeg "kun" optage via. microfonen og det lyder ikke godt.
Avatar billede ejldk Nybegynder
04. juli 2009 - 21:55 #5
Så du vil optage det lyd som "kommer fra computeren"?
Altså det du normalt kan høre i højtalerne.
Avatar billede bejle Juniormester
06. juli 2009 - 15:51 #6
Nemlig ;-)
Avatar billede viciodk Praktikant
08. juli 2009 - 21:19 #7
Hej bejle,
Jeg sidder faktisk også lige nu med samme problem. I Audacity kan du i Preferences vælge din lydkilde. Jeg kan vælge mellem mikrofon og line-in. Jeg har dog fået læst mig lidt frem til, at Audacity kun kan optage de lyde der kommer ind i lydkortet og derfor ikke kan optage de lyde der er i Windows.

Der findes nogle forskellige værktøjer til at optage lyd fra bestemte programmer. For eksempel er der nogle frontends til et program der hedder StreamRipper, som gør at man kan optage fra hhv. Winamp, Internet Exlorer, Windows Media Player etc.

Streamripper:
http://streamripper.sourceforge.net/

Og her er en frontend til at optage netradio fra Internet Explorer:
http://www.stationripper.com/

Jeg har selv prøvet at få StreamRipper standalone til at virke med Winamp, hvilket jeg ikke havde held med, så jeg leder stadig efter et program til at kunne optage netradio fra Winamp...
http://www.eksperten.dk/spm/880364
Avatar billede viciodk Praktikant
08. juli 2009 - 21:20 #8
Der er forresten også en version på dansk:
http://www.stationripper.dk/
Avatar billede bejle Juniormester
09. juli 2009 - 12:30 #9
Hej alle

Jeg tror at jeg selv har "lyst" problemet. Jeg har, tror jeg, fundet årsagen. Se dette link.

http://forums.lenovo.com/lnv/board/message?board.id=Special_Interest_General&thread.id=316&view=by_date_ascending&page=1

Mvh kim