Avatar billede grumfidum Nybegynder
13. juli 2009 - 00:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Bios/HDD problem.

Hej. Jeg hjælper en med at lave sin computer, da den pludselig ikke vil starte windows. Den opfører sig på en anden måde end jeg har oplevet før. Den åbner windows' startmenu med muligheden for fejlsikret, almindelig eller sidst fungerende opstart af windows (XP sp 3). Herefter genstarter den pc'en uden nogen fejlmeddelelse. Han husker ikke at have gjort noget anderledes, men er en ældre herre uden pc-kundskab.

Jeg har vha. Hirens Boot Disc anvendt diverse tests og file managers og umiddelbart ligger alt stadig på hdd'en og ingen fejl vises.

Jeg har så prøvet at isætte en recovery cd, der installerer windows på ny. Her indlæser den installationsfilerne i den blå skærm, hvorefter den, når den er færdig, viser et "blue screen og dead" med en fejlmeddelelse om computeren. Dette billede fryser den i, og jeg må genstarte, hvorefter den igen har slettet installationsfilerne og vil starte windows uden held.

Lige inden BIOS åbnede lagde jeg dog mærke til at den i DOS'en  skriver "Error. CPU Patch not loaded, insert floppy disc" eller noget i den stil.

Ligeledes har jeg prøvet at starte PC uden "Fast boot" som standard valgmulighed i BIOS og med Halt on Errors. Her fryser den så allerede i opstartsbilledet med logo. Det er en Fujitsu Siemens Scaleo T-GA-7VASMFS.

Det der undrer mig er, at computeren ikke lader til at have fejl i hardwaren ud fra min beskrivelse herover? Hvad kan være galt/hvordan løser jeg dette.

Computeren siger, når den lige er blevet tændt, 2 hurtige beep lyde fra motherboardet, hvilket den ikke plejer.

Håber nogen er mere erfarne i fejlen her end mig. :)

På forhånd 1000-tak.

Mvh Michael
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. juli 2009 - 01:55 #1
Deaktiver opstartsbilledet i BIOS, så vil den muligvis fortælle hvad den er sur over.
Avatar billede ptj_11 Forsker
13. juli 2009 - 07:20 #2
Det lyder mest af alt som en hardwarefejl.
Kan du smide serienummeret op her?
/ptj_11
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2009 - 10:14 #3
Hvis du går ind på fabrikantens hjemmeside, og finder motherboardet, kan det være du kan finde ud af hvilken fejl dit motherboard indikere ved de to beep.
Avatar billede grumfidum Nybegynder
15. juli 2009 - 18:20 #4
Hej. Tak for Jeres svar. Jeg er ikke sikker på hvordan jeg deaktiverer BIOS startbilledet dragonknight?

Mht serienummeret er det: YSST012568  (Scaleo T-GA-7VASMPS)

Jeg vil prøve det med fabrikantens hjemmeside, men kan ikke finde ret meget på Fuj.Siem.'s hjemmeside.

Mit problem er at jeg ikke har computeren her ved mig, men ville tage hjem til ham jeg hjælper når jeg har nogen løsningsforslag, så ville gerne en lille liste af ting der kunne være galt. Har også læst mig til at hdd'en kunne have "bad sector" og at en format evt ville kunne løse problemet? Det der undrer mig er det med CPU patchen jeg nævnte i første besked. Dog mener jeg ikke at ham jeg hjælper (en ældre herre) har forstand nok på computere til at kunne starte en CPU opdatering selv.
Avatar billede grumfidum Nybegynder
16. juli 2009 - 20:15 #5
ptj_11 hvad skulle du bruge serienummeret til? Nu skal jeg derhjem på søndag og kigge videre, så alle forslag er velkomne. :) Jeg regner med at (hvis jeg kan) deaktivere bios opstartsbilledet, og se hvad den siger. Derudover vil jeg nok lave et image af harddisken, formatere den, og prøve igen så i tilfælde af "bad sectors" på den. Men er i tvivl om jeg skal se bort fra den besked den giver med en cpu patch?

kimz... når du skriver fabrikantens hjemmeside, mener du da Fujitsu Siemens, for der kan jeg ikke se noget vedr. dobbelt"bip". :) Er i tvivl om hvilket motherboard og processor der sidder i den, da det tilsyneladende kan være diverse.

Og er stadig ikke sikker på hvordan man deaktiverer BIOS opstartsbilledet dragon knight.

Mvh Michael
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. juli 2009 - 10:37 #6
På min er det under menu punktet Boot. Der kan du indstille Boot settings. På min hedder det Full Screen Logo, og det skal disables, så du må ind og forsøge at finde noget tilsvarende.
Avatar billede grumfidum Nybegynder
20. juli 2009 - 12:16 #7
Hej igen. Jeg fik disablet Boot startop skærmbilledet så den viser fejlen. Jeg har prøvet at skifte harddisken uden held. Keyboardet uden held. Det lykkedes mig ikke at skifte RAM'ene, da jeg kun lå inde med SD-ram og den bruger DDR 400 ram, men fik dog prøvet de eksisterende 1 blok af gangen og i begge slots og stadig uden held.

Jeg får fortsat fejlmeddelelsen i BIOS...

ERROR:
Patch for CPU not loaded. Please run the flash diskette.

Noget i den stil anyways..

Jeg har så småt opgivet det, da jeg ikke gider købe alle delene og skifte dem en af gangen / ham jeg laver computeren for har ikke råd til denne løsning.. :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. juli 2009 - 22:27 #8
Prøv at gå ind i BIOS igen, og load factory/default values, gem, og genstart.

Please run the flash diskette kunne tyde på noget med BIOS.

Hvis default/factory values ikke virker, kunne du prøve at loade en ny BIOS. Den henter du bundkortsproducentens hjemmeside. De har som regel også en anvisning omkring hvordan man gør det.

Når du er inde i BIOS, kan du så se om harddisken genkendes af BIOS ?
Avatar billede ptj_11 Forsker
02. august 2009 - 17:47 #9
grumfidum>> Undskyld fraværet, dels har mit system været gået ned, dels er der en meget ujævn postgang herfra, Jeg har ikke fået advis om denne tråd.
Jeg skulle bruge serienummeret til at identificere problemmaskinen på fujitsusside.
Jeg kan dog ikke finde et datasheet på denne maskine, men det jeg kan finde frem til, er at den ikke har Phønixbios, da Phønix ikke giver nogen fejlmeldinger med kun 2 beeps.
Alle steder hvor jeg kan finde oplysninger om 2 beeps, henvises der til den fejlmeddelelse, der kommer på skærmen, eller fejlbehæftede hardwareenheder, sansynligvis dine ram.
Håber du kan bruge dette til noget.
/ptj_11
Avatar billede grumfidum Nybegynder
02. august 2009 - 18:41 #10
Hej igen. Jeg fandt aldrig rigtig ud af dette og endte med at sende den videre til en anden der ville give det en chance. Det var ikke ram/hdd der lavede fejlen, mener han vil skifte mobo'et ud i stedet, da han har nogle reserver. Smid et svar hvis i føler Jer fortjente.. :) Og tak for jeres hjælp. Altid dejligt man kan hjælpe eller i det mindste prøve på det, hinanden.
Avatar billede ptj_11 Forsker
03. august 2009 - 03:47 #11
Smid selv et svar og luk på det. Du fik jo ikke løsningen på dit problem.
/ptj_11
Avatar billede grumfidum Nybegynder
08. december 2010 - 00:21 #12
Hermed gjort.. lidt sent.. men mange tak for alle budene alligevel.. elsker dette forum.. kan hjælpe og få hjælp til alt.. :)