Avatar billede Lillemanden87 Nybegynder
16. juli 2009 - 12:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Fra PATA til SATA

Hej Experter,

Jeg har aldrig interesseret mig meget for hardware, og har derfor fået andre til at sætte min computer sammen. For nylig begyndte min harddisk dog at dø og jeg besluttede mig for at købe en ny. Jeg begyndte at sætte mig ind i hardwaren. Jeg læste mig frem til at mit motherboard, et Asus P5B Deluxe, understøttede SATA, så jeg besluttede mig for 1 stk. Samsung 750GB 3,5" 'Spinpoint F1' SATA-300 7200rpm 32MB. Troede det var meget lige til at skifte den gamle ud med den nye, dog fandt jeg ud af at min gamle var en Seagate Baracuda PATA harddisk. Se nu kommer problemet så, jeg regnede bare med at sku skifte ledningerne ud med hinanden, men det er jo ikke muligt da den gamle er PATA og den nye er SATA. Jeg har slet ikke styr på diverse ledninger og ved derfor ikke om der ligger nogle ledninger inde i kabinetet som kan bruges til at tilslutte min nye SATA harddisk, umiddelbart har jeg kigget og synes ikke der lå nogen. Hvad gør jeg? Er det forkert forstået at mit motherboard understøtter SATA, eller mangler jeg bare nogle SATA ledninger?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
16. juli 2009 - 13:04 #1
Dit bundkort understøtter sata 2 - altså en overførselshastighed på 3Gb i sekundet - Det lader til at du mangler et sata kabel der er plads til et sata kabel på dit bundkort og på din harddisk stikne ser ens ud - og et satakabel skal se sådan ud: http://www.cs-electronics.com/images-large/SATA-Signal-Cable-1.jpg kan god fås i flere farver.
Avatar billede Lillemanden87 Nybegynder
16. juli 2009 - 13:10 #2
Hej mathias, tak for dit svar,

Nu har jeg også læst en masse om master/slave osv. Så når jeg skifter den ud med den gamle PATA, skal jeg så fjerne PATA ledningerne eller er det irrelevant? Skal jeg bruge andre ledninger end det SATA kabel du linker til, som fx strøm kabel? Som sagt, jeg har ikke forstand på hardware :)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
16. juli 2009 - 13:22 #3
Pata kablet skal fjernes fra bundkortet ja! ellers fungere det som en antenne der opfanger støj.
Der er et sata strømstik også ja som din psu måske har ellers skal du have fat i en converter http://www.satacables.com/sata-power-latching-cable.jpg - dette er en converter - det sorte stik er et sata strømstik som din nye harddisk kræver.
Avatar billede Lillemanden87 Nybegynder
16. juli 2009 - 13:28 #4
Tak, har fundet strømmstikket til SATAen, dog kan jeg se at mit DVD drev er tilkoblet PATA kablerne. Det går fra Motherboard > Harddisk > DVD drev. Så kan PCen vel ikke finde mit DVD drev hvis jeg fjerne denne?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
16. juli 2009 - 13:32 #5
ok - så skal du lade kablet sidde men du skal flytte dit cd drev ned på midten af pata kablet.
Avatar billede Lillemanden87 Nybegynder
16. juli 2009 - 13:35 #6
Tusind tak for dit svar Mathias, det var også hvad jeg troede. Nu angående Master/slave med SATAen. Finder den selv ud af dette, eller skal jeg være opmærksom på noget når jeg sætter SATAen kablet i. Og har set der er en masse SATA tilslutningsmuligheder. Er det lige meget hvilken man vælger? Smid et svar og du får point.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
16. juli 2009 - 13:42 #7
Harddisken finder selv ud af hvad den skal være (: - men den plejer at være master hvor dit cd drev pjeler at være slave
Avatar billede Lillemanden87 Nybegynder
16. juli 2009 - 13:45 #8
Tak for hjælpen Mathias. Nu er det ned til computercity og købe et SATA kabel :)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
16. juli 2009 - 13:47 #9
Yep! held og lykke :-)
Avatar billede Lillemanden87 Nybegynder
16. juli 2009 - 14:35 #10
Hej Mathias,

Jeg havde ikke mulighed for at ændre PATA kablet til at gå direkte til DVD drevet, da kablet var for kort, og det er fuldkommen umuligt at få dvd drevet ud og sætte det ind i en lavere "Box". Derfor går PATA således fra motherboard > ingenting > DVD drev. Den kan gå finde DVD drevet. Sker der så det at den bruges som "antenne" og opfanger støj, eller er det holdbart at køre det på denne måde?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
16. juli 2009 - 14:41 #11
Den burde køre fint nok - den kan måske svinge lidt - men du overlever (;
Avatar billede Lillemanden87 Nybegynder
16. juli 2009 - 14:43 #12
Perfekt, tusind tak for din hjælp.