Avatar billede Brichs Nybegynder
23. juli 2009 - 16:09 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til undgåelse af dobbeltarbejde - evt brevflet..?

Jeg sidder i en situation, hvor en kollega skal sende en masse breve. I disse breve, skal modtagernavn stå nævnt flere gange, så mine kollegaer spilder en masse tid på at skrive, eksempelvis, "Grønnegården A/S" 7 gange i hvert brev.

Findes der i Word en funktion, hvor man kan  nøjes med at skrive disse navne éen gang, og så skriver word det selv in de andre steder, evt ved hjælp af noget brevflet...?
Avatar billede b-and Novice
23. juli 2009 - 16:16 #1
Office 2007 > Forsendelse > Startbrevflet > Guiden trinvis brevflet - og følg den…
Avatar billede Brichs Nybegynder
23. juli 2009 - 16:38 #2
Findes der en lignende funktion til office 2003, som min arbejdsplads kører med? (ved det godt, burde selv have nævnt det i starten... :o) )
Avatar billede supertekst Ekspert
23. juli 2009 - 16:40 #3
Ja - hvilke datakilde anvender I?
Avatar billede Brichs Nybegynder
23. juli 2009 - 16:47 #4
Hvordan? Jeg er ikke helt med - bruger stort set aldrig word selv, nemlig.

Jeg ville bare gerne smide navnet ind ét sted, og så få word til selv at hente navnet et andet sted i dokumentet
Avatar billede b-and Novice
23. juli 2009 - 16:50 #5
Funktioner > Breve og forsendelse > Brevfletning - følg guiden ude i højre side.
Avatar billede b-and Novice
23. juli 2009 - 16:54 #6
Avatar billede mrgumble Nybegynder
23. juli 2009 - 21:02 #7
Jeg vil gerne uddybe b-and:
Hvor har I navnene til at stå? I en database? I en tekst fil? I et Excel ark?
Uanset svaret --> Brevfletning!
Avatar billede supertekst Ekspert
23. juli 2009 - 23:12 #8
:Brichs

Hvis det kan være en hjælp, så har jeg et par filer, der viser elementerne i en brevfletning.

Send en mail (min adresse er under min profil) - så sender jeg filerne.
Avatar billede Brichs Nybegynder
24. juli 2009 - 05:27 #9
Jeg har kigget på det, og kan se at løsningen for mig ikke er brevflet.

Det er sådan, så vi aldrig bruger den samme adresse mere end éen gang, så vi har ikke adresserne i nogen som helst database

Vi har simpelthen blot en skabelon til et brev, hvor vi skal skrive navnet på firmaer 7 gange i hvert brev. Der ville jeg bare gerne have en funktion, hvor jeg kunne nøjes med at skrive navnet i første linie(adressefeltet), og så ændrede den automatisk i resten af dokumentet.

Tror bare vi bliver nødt til at bruge "søg og erstat" i stedet...
Avatar billede Brichs Nybegynder
24. juli 2009 - 08:25 #10
Dt jeg søger efter, er lidt som, når man i regneark, vælger at H3 altid skal vise præcis hvad der står i H9... hvis det giver mening...
Avatar billede supertekst Ekspert
24. juli 2009 - 08:32 #11
Ja - det giver mening. Tror godt at man via VBA kan opnå det du ønsker. Skal forsøge...
Avatar billede Brichs Nybegynder
24. juli 2009 - 09:11 #12
Okay, det lyder da lækkert... har lige prøvet lave en hurtig googling af VBA, men det går da laaangt over mit hoved :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
24. juli 2009 - 09:25 #13
Hensigten er:

Når skabelonen åbnes - så fremkommer en Userform (dialogboks), hvori navn og adresse indtastes.

Ved aktivering af Ok-knappen indsættes navn og adresse i brevet og navnet indsættes automatisk de 7 steder, hvor der er indsat et bogmærke "navn1-7".

Mangler ikke så meget - skal nok vende tilbage.
Avatar billede Brichs Nybegynder
24. juli 2009 - 09:35 #14
Ja, det er præcis sådan noget jeg er ude efter! Ej, hvor lyder det bare fantastisk ^^
Avatar billede supertekst Ekspert
24. juli 2009 - 10:02 #15
Gemmer I dokumentet under specielle navne ?
Avatar billede Brichs Nybegynder
24. juli 2009 - 10:08 #16
Vores dokument hedder PT. plejehjemkollegier.doc. Men det er ikke noget, vi har kopier liggende af bagefter. Det er bare noget, hvor vi lægger en kopi i vore dokumenter, indfører data, og så lader være med at gemme...
Avatar billede supertekst Ekspert
24. juli 2009 - 12:03 #17
Ok - send en mail og jeg returnerer en model.

Mailadresse under min profil.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. juli 2009 - 13:29 #18
VBa-KODE I USERFORM:

Const f1 = "<virksomhedsnavn>"
Const f2 = "<gadenavn og nr>"
Const f3 = "<postnr>"
Const f4 = "<by-/stednavn>"
Private Sub CommandButton1_Click()                  'OK
    If Me.TextBox1 <> "" And Me.TextBox2 <> "" And _
        Me.TextBox3 <> "" And Me.TextBox4 <> "" Then
Rem navn - adresse - postnr by
        søgErstatTekst f1, Me.TextBox1
        søgErstatTekst f2, Me.TextBox2
        søgErstatTekst f3, Me.TextBox3
        søgErstatTekst f4, Me.TextBox4
    Else
        MsgBox ("Alle 4 felter skal udfyldes!")
    End If
End Sub
Private Sub CommandButton2_Click()                  'Luk
    CommandButton3_Click                            'ryd teksten
    Unload UserForm1

    ActiveDocument.Save
    ActiveDocument.Close
End Sub
Private Sub CommandButton3_Click()                  'Clear
    søgErstatTekst Me.TextBox1, f1
    søgErstatTekst Me.TextBox2, f2
    søgErstatTekst Me.TextBox3, f3
    søgErstatTekst Me.TextBox4, f4

    Me.TextBox1 = ""
    Me.TextBox2 = ""
    Me.TextBox3 = ""
    Me.TextBox4 = ""
End Sub
Private Sub søgErstatTekst(sTekst, eTekst)
    Application.Browser.Previous

    Selection.HomeKey Unit:=wdStory

    Selection.Find.ClearFormatting
    Selection.Find.Replacement.ClearFormatting
    With Selection.Find
        .Text = sTekst
        .Replacement.Text = eTekst
        .Forward = True
        .Wrap = wdFindContinue
        .Format = False
        .MatchCase = False
        .MatchWholeWord = False
        .MatchWildcards = False
        .MatchSoundsLike = False
        .MatchAllWordForms = False
    End With
    Selection.Find.Execute Replace:=wdReplaceAll
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
30. juli 2009 - 23:26 #19
Svaret kræver accept, hvis du vil give point...
Avatar billede doktoren001 Juniormester
31. juli 2009 - 12:58 #20
Hej,

Jeg har det samme problem. Jeg har dog to adresser som skal indsættes flere gange i samme dokument. En fakturaadresse samt en installationsadresse, Kan man (jeg/du) lave ændringer til din VBA så det kan lade sig gøre? Jeg har oprettet et andet spørgsmål vedr. dette, så der kan du få point hvis det er!
Avatar billede supertekst Ekspert
26. august 2009 - 20:27 #21
Tid for afregning?
Avatar billede doktoren001 Juniormester
26. august 2009 - 22:03 #22
ups, ja naturligvis. Der er bare ikke rigtig noget sted jeg kan accepterer dit svar!! prøv lige at send et svar igen.
Avatar billede supertekst Ekspert
26. august 2009 - 22:12 #23
Den 27. juli 13:29:48 #18 er VBA-koden anført med Svar.

Den skal du blot udpege og acceptere...
Avatar billede doktoren001 Juniormester
27. august 2009 - 08:57 #24
Hej, tror jeg har luret hvorfor jeg ikke kan accepterer dit svar. Det er ikke mig der har oprettet dette spørgsmål ;-)
Avatar billede supertekst Ekspert
27. august 2009 - 09:48 #25
Nej - det er Brichs........
Avatar billede Brichs Nybegynder
07. september 2009 - 09:12 #26
Ja, mig der er en komplet spade.
Eksperten plejer at sende mig en mail, når der bliver svaret i en af mine tråde; den mail gik jeg og ventede på.

Mistake!

Undskylder mange gange!