Avatar billede Hugsno Juniormester
25. juli 2009 - 12:23 Der er 11 kommentarer

Godt SLR kamera?

Hej..
Jeg går og overvejer lidt at købe en SLR-kamera. Jeg har ingen forudsætninger eller erfaring, jeg vil bare gerne have et kamera der kan tage nogle gode billeder..
Jeg har kigget lidt på Nikon D40 og et Canon 500D.. Hvilket af disse er bedst og kan jeg få noget bedre til den pris eller billgere?
Avatar billede nemlig Professor
25. juli 2009 - 13:09 #1
Jeg har selv Canon 450D og overvejer lige nu, om jeg skal have den nye 500d.

500d får rigtige gode anmeldelser i forskellige margisiner og sites på nettet.
I det seneste nr. af bladet "Digital Foto" sammenlignes kammeraet med øvrige mærker i samme klasse, og Canon 500d er testvinderen.
I denne test sammenlignes med Nikon D5000, som også får rigtige gode anmeldelser.
Nikon D5000 er ca. 1.000 kr. billigere, og her får du meget kamera for pengene.
Nikon D40 er en ældre version og ikke i samme klasse som Canon 500d og Nikon D5000.
Hvis du er ude efter noget billigere, kan du måske overveje Nikon D60 eller Canon 1000D.
Sony og Olympus laver også gode DSLR kameraer til fornuftige penge.
Avatar billede keysersoze Guru
25. juli 2009 - 13:15 #2
Jeg vil også helt klart stemme på Canon 500D af samme årsager som nemlig - har lige været ude for at undersøge markedet da jeg gerne ville have noget nyt og af SLR, der stadig var til at betale og som havde mange gode features, vandt 500D klart.

... jeg endte så alligevel med et Canon SX1 IS, et ikke SLR men et semi-kompakt, simpelthen fordi et SLR i mine øjne kræver for store investeringer, primært i form af flere typer objektiver specielt hvis man gerne vil have lidt zoom med, medmindre man er entusiast.
Avatar billede nemlig Professor
25. juli 2009 - 14:04 #3
Ja - du må nok se i øjnene, at anskaffer du først et SLR, så bliver du sikkert grebet af det, og det kommer til at koste mere.
Jeg selv har købt en ekstern blitz (2.800 kr.), et Sigma 18-200 mm IS optik (4.500 kr.) og et Canon 50 mm. 1.8 (1.000 kr.).
Men du når også langt med standardoptikket, som jeg faktisk synes tegner OK. Det virker dog lidt plastik-agtigt, men for mig er det resultaterne, der tæller.

Når du på et tidspunkt behersker alle funktioner på et SLR, så giver det masser af muligheder for at eksperimentere.

Selvom jeg har haft SLR-kammeraer i 10 år og fotograferer rigtigt meget, så lærer jeg stadig nyt.
Avatar billede taoist Nybegynder
25. juli 2009 - 18:42 #4
Du må slet ikke samligne de to kameraer, 500D er en kraftkarl med mange funktioner som video m.m. Nikon D40 er et godt begynder kamera og særdeles billigt i øjeblikket, da der hele tiden bliver udviklet nye produkter, så de skal have ryttet lagerne af de gamle, og prismæssigt får du nok D40 for under det halve af 500D, og når du ingen erfaring har, som du selv skriver, er D40 et godt bud og et godt og gedint kamera. Med hensyn til gode billeder, beror helt på den som fotograferer, en med erfaring ville uden tvivl tage bedre billeder med D40 end en uden erfaring med 500D. Så hvad er bedst, rent datamæssigt er 500D det stærkeste, men tager ikke umiddelbart bedre billeder. kik på dette link: en sammenligning.http://www.pricerunner.dk/pc/29/Digitalkameraer-Produkt-Sammenligning?c_767223=767223&c_1224007=1224007
Avatar billede nemlig Professor
30. juli 2009 - 12:11 #5
Blev du klogere eller har du andre spørgsmål?
Avatar billede taoist Nybegynder
30. juli 2009 - 21:19 #6
Hej "nemlig", jeg tror ikke han kender til systemet her, hvis du ser hans profil, prøv at returnere med et svar, måske der kommer en respons.
Avatar billede taoist Nybegynder
30. juli 2009 - 21:20 #7
Dette er et svar...........!

Du må slet ikke samligne de to kameraer, 500D er en kraftkarl med mange funktioner som video m.m. Nikon D40 er et godt begynder kamera og særdeles billigt i øjeblikket, da der hele tiden bliver udviklet nye produkter, så de skal have ryttet lagerne af de gamle, og prismæssigt får du nok D40 for under det halve af 500D, og når du ingen erfaring har, som du selv skriver, er D40 et godt bud og et godt og gedint kamera. Med hensyn til gode billeder, beror helt på den som fotograferer, en med erfaring ville uden tvivl tage bedre billeder med D40 end en uden erfaring med 500D. Så hvad er bedst, rent datamæssigt er 500D det stærkeste, men tager ikke umiddelbart bedre billeder.
Avatar billede nemlig Professor
30. juli 2009 - 21:27 #8
Så sender vi da et svar og ser hvad der sker.
Keysersoze: Sender du ikke også lige et svar - så har vi alle svaret.
Hugsno: Når vi nu har sendt et "svar", kan du se, at du har mulighed for at tildele pointene.
Du afgør selv, hvem du vil give svar, men mit råd til dig vil være, at du deler pointene mellem os, da vi alle har bidraget med noget.
Avatar billede nemlig Professor
30. juli 2009 - 21:30 #9
hov - der var lidt vrøvl i ovenstående:
Jeg prøver igen

Hugsno: Når vi nu har sendt et "svar", kan du se, at du har mulighed for at tildele pointene.
Du afgør selv, hvem du vil give pointene, men mit råd til dig vil være, at du deler pointene mellem os, da vi alle har bidraget med noget.
For en anden gangs skyld, så er der ingen grund til at give 200 point for spørgsmål af denne karakter. 30-60 point vil jeg mene er passende - ellers løber du hurtigt tør for point.
Avatar billede keysersoze Guru
30. juli 2009 - 22:01 #10
det kan jeg da :)
Avatar billede keysersoze Guru
18. september 2009 - 22:52 #11
lukketid?