Avatar billede loonz Nybegynder
27. juli 2009 - 23:36 Der er 2 kommentarer

To computere på samme trådløse netværk

Hej,
Jeg prøver at sætte to computere op til at køre på samme trådløse netværk, hhv. en Mac og en PC med WinXP. Routeren er en Zyxel p-2602r-d1a købt gennem Fullrate, og det trådløse modem er en netgear wgr614 købt fra TDC.

Jeg kan sagtens komme på nettet via Mac'en, men i WinXP kan jeg ikke få forbindelse. Computeren kan godt koble til netværket, og der tildeles en IP-adresse (via DHCP), men der er ingen forbindelse til internettet.

Det trådløse netværkskort virker normalt fint, og er testet så sent som i eftermiddags på et andet netværk.

Router er koblet med et kabel til port 1 i modemet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. juli 2009 - 11:23 #1
Hvis Xyzel er en router, så har du 2 routere efter hinanden, og det kan give problemer. Hvis alt fungerede tilfredsstillende inden du tilføjede Netgear til netværket, så ville jeg konfigurere Netgear routeren som et accesspunkt.

Du skal med kabel koble en PC til netgear. Start en webbrowser og skriv 192.168.1.1 i adressefeltet og tryk enter.
Nu får du routeropsætning frem i browseren.
Klik på menu punktet LAN IP setup, og der er en linie med Use Router As DHCP server. Fjern markeringen i den lille firkant ud for dette, og klik på apply.
Nu skal netgear routeren forbindes til Xyzel, men fra LAN port og til LAN port. Med denne opsætning fungerer Netgear som accesspunkt, og det er Xyzel der tildeler Ip adresser i dit netværk.

Hvordan verificerer du at den tildeles en IP adresse fra router ?
Hvis den ikke får fat i en router, så defaulter den til en 169.254.xxx.xxx IP adresse, og den kan ikke bruges til noget.

Du har instaleret det trådlæse netkort korrekt ? Du skal som regel installere og afvikle installationsprogrammet til dette, inden du sætter det trådløse netværkskort i maskinen.
Avatar billede loonz Nybegynder
29. juli 2009 - 15:40 #2
Hej dragon,
Tak for dit svar. Kigger på det hurtigst muligt og vender tilbage.