Avatar billede kristofferh Nybegynder
04. august 2009 - 17:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tilslutte forstærker

Hej, jeg har lige købt en forstærker, men kan ikke lige finde ud af hvordan jeg sætter den til.

Har tænkt mig bare at tilslutte den direkte til et bil batteri, altså et mobilt anlæg.

Der står på at jeg skal sætte + fra batteriet til + på forstærkeren -> Det er let nok.

Så skal jeg have - på "bilens" stel. Hvordan gør jeg det når jeg kun har batteriet?

Kristoffer
Avatar billede kristofferh Nybegynder
04. august 2009 - 17:19 #1
Avatar billede thov Forsker
04. august 2009 - 17:51 #2
Batteriets minuspol rilslutter du forstærkerens kabinet - det ligner metal :-)
Og så skal du nok have en smeltesikring på + ledningen, for batteriets kortslutningsstrøm er voldsom - omkring 600 Ampere.
Avatar billede thov Forsker
05. august 2009 - 16:28 #3
Under tilbehør til forstærkeren, er en 40A sikring nævnt - det lyder sandsynligt :-)
Avatar billede Karlkoder85 Praktikant
08. august 2009 - 23:32 #4
Din + ledning er den der går fra batteriet om til forstærkeren og "bilens stel" er den ledning der skal gå fra minus (-) på forstærkeren og UD TIL BILEN KAROSSE - denne siger man skal være på max en HALV meter og lige så tyk som det pluskabel du trækker fra batteriet og om bagtil forstærkeren.

Mange tager tit og sætter ledningen fast til enten en baglygte eller til en af bagsædets sele-holdere under sædet så der er en dejlig fast forbindelse til rent metal.
Avatar billede thov Forsker
09. august 2009 - 04:32 #5
Karlkoder85 - forstærkeren skal ikke monteres i en bil, men bare tilsluttes en 12V akkumulator, som et slæbbart stereoanlæg.

Al snak om stelforbindelser er derfor irrelevant :-)
Avatar billede Karlkoder85 Praktikant
09. august 2009 - 15:51 #6
Ja det må godt nok være noget af et slæbbart anlæg.
Må jeg så foreslå at bruge en sækkevogn til at lægge en god bund på? I form af batterier - så lægge forstærker ovenover og sætte en plade ind på en af tværlæggerne på sækkevognen og montere højttalere øverst??

Hehe - skal jeg heldigvis ikke blande mig i, men sådan ville jeg gøre
Avatar billede thov Forsker
09. august 2009 - 17:52 #7
På hifi4all.dk's forum er der hvert forår flere tråde med opskrifter på såkaldte 'Roskilde anlæg'.
Det her kan være endnu en af slagsen *GH*