Avatar billede danco Nybegynder
13. august 2009 - 23:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Bruge Speciel Font

Hejsa :)
Jeg har nu gennem længere forsøgt mig med programmering af PHP og naturligvis også HTML. Nu vil jeg gerne tage et skridtet videre og begynde at bruge font typer som jeg selv laver, eller downloader andre steder fra.
problemet er at jeg ikke kan finde nogen kode på nettet til dette, jeg forestiller mig at det lettest at indarbejde det i mit eksterne css sheet.
Jeg har forsøgt mig med denne stump css men det virker ikke online selvom EOS filen er kommet med.

@font-face {
font-family: hassle;
font-style: normal;
src: url(hassle.eot);
}

Jeg håber der er nogen der kan give mig lidt kode at arbejde med :)
Avatar billede keysersoze Guru
13. august 2009 - 23:39 #1
Hvis du skal benytte en ikke standard font er du tvunget til at benytte billeder eller Flash (fx SiFR) - men generelt skal der være en virkelig god grund til at benytte sådanne alternative metoder da det selvfølgelig sløver.
Avatar billede ckh Nybegynder
14. august 2009 - 00:22 #2
Med css vil det altid være lidt gætteværk hvilken font brugeren rent faktisk ser. Den font du programmerer med, skal være installeret på brugerens maskine for at han/hun rent faktisk ser den font du har sat dig/siden op til.

Du kan "sjusse" dig lidt henad vejen med "serif" - "sans-serif" - "font-family" osv. Det giver dig lidt styr over hvordan brugeren ser din side, men hvis du absolut skal benytte en helt speciel font, er du hvor Keyzerzoze beretter...
Avatar billede danco Nybegynder
14. august 2009 - 00:27 #3
Det vil sige at i fortæller mig at det ikke kan lade sig gøre ?

Jeg ved at CSS2 og CSS3 har givet muligheden for dette font embedding, men er der overhovedet support af det i nogen browsere?
Avatar billede mall Nybegynder
14. august 2009 - 00:40 #4
Det kan sagtens lade sig gøre. Dog er det ikke alle nuværende browsere som understøtter det. Desværre.
Derudover skal du være opmærksom på at du kun må gøre det med fonte som der er givet tilladelse til !

Men, @font-face er den rette metode :)

Tjek denne side, http://www.malls.dk/test.html
I FF 3.5.2 ændrer fonten sig til den jeg har defineret.
I andre browsere har jeg ikke fået det til at fungere endnu.
Har læst et sted at det fordi de kun understøtter OTF, hvor jeg har brugt TTF.

Prøv dig lidt frem :)
Avatar billede olebole Juniormester
14. august 2009 - 01:27 #5
<ole>

En af ulemperne er, at fonten skal downloades til maskinen, og den fylder ofte ret meget - ikke mindst OTF skrifter (flere hundrede kilo!)

/mvh
</bole>
Avatar billede danco Nybegynder
21. september 2009 - 22:41 #6
lukker..
Avatar billede keysersoze Guru
28. september 2009 - 11:56 #7
Du har fået svar på dit spørgsmål - hvorfor beholder du så point?