Avatar billede vonb Nybegynder
17. august 2009 - 18:32 Der er 9 kommentarer

Cpu starter kun op i Bios

Jeg er ved at lave en ældre maskine for mine svigerforældre. Af uvisse årsagere starter den hele tiden op i BIOS'en. Jeg har aldrig oplevet ligende og derfor vil jeg høre om en herinde kender en løsning hertil?
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2009 - 18:37 #1
sikkert fordi den ikke kan finde noget at boote fra (HD)
Check at bios "ved" hvilken HD der sider i
Avatar billede vonb Nybegynder
17. august 2009 - 18:40 #2
BonusInfo: Når man klikker gennem bios'en og vælger "save and exit", starter den fint op i windows, men næste gang den har været slukket starter det forfra!
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
17. august 2009 - 18:54 #3
hvis bios-batteriet er blevet for slapt, så kan den ikke huske indstillingerne når strømmes tages. Det plejer gerne at være sådan noget.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2009 - 18:54 #4
Tja.. er dig svar skyldigt. Jeg kan bare huske et ligne problem tilbage i halvfemserne :-)
Avatar billede vonb Nybegynder
17. august 2009 - 21:24 #5
Med Bios batteriet mener du så det lille 5 volts der sidder i PC'en? Hvis jeg skifter det er der så nogen risiko for at "lortet" går ned?
Avatar billede ptj_11 Forsker
17. august 2009 - 22:38 #6
#5- Nej, når du har skiftet batteriet, så vil bios kunne huske de indstillinger du sætter i bios.
Når biosbatteriet går dødt, så svarer det til, at du kortslutter strømmen til bios, hvilket er metoden til at nulstille bios.
Så du skifter ganske roligt batteriet, og vupti, din maskine funker igen.
Men sørg for at få et batteri med nøjagtig samme specifikationer, ellers kan du smadre din bios.
/ptj_11
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2009 - 22:38 #7
Nix! skift det bare, så den måske lære det :-)
ksoren2 har fat i noget
Avatar billede vonb Nybegynder
18. august 2009 - 09:42 #8
Lyder lovende. Har dog skiftet dens batteri for under et år siden, men det kan selvfølgelige gå stærkt. Jeg vil prøve det af og vende tilbage. Alt i mens kan ksoren2 og ptj_11 ikke poste hver sit svar så de kan få deres point.
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. august 2009 - 15:24 #9
Hej Vonb.
Det er lige meget med point, jeg samler ikke.
Desuden er det Ksoren2, der giver svaret, og derfor ham, der har tjent point.

/ptj_11