Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. august 2009 - 17:23 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Lang lodret streg i HTML / CSS

Hej Eksperter.

Jeg har et lille problem med en lodret streg i HTML / CSS.
Det drejer sig om denne side: http://89.31.96.171/~pokersite/forum/index.php

Der hvor der er en streg som skiller "124" og "345" skal erstattes med en lang streg som går helt oppe fra starten af den grå boks og så bare helt ned. Hvordan gør jeg det?

Min kode er:

        <td style="text-align:right;">

        <p style="color:#FFF;font-family:calibri;padding-right:40px;padding-top:10px;">124 &#8195;|&#8195; 345 &#8195;|&#8195;" 10/08-09<br />Af: Admin</p>

        </td>

Tak
Avatar billede zips Juniormester
20. august 2009 - 18:49 #1
Først indsæt en doctype http://www.eksperten.dk/guide/1288
Avatar billede 0zumg Nybegynder
20. august 2009 - 19:40 #2
har dette i min head: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
Avatar billede zips Juniormester
20. august 2009 - 21:11 #3
Den meta fortæller hvilken tegnsæt siden skal tolkes med, doctype er noget helt andet, læs guiden og du vil se at du er nød til at have en doctype på, hvis du vil sikre at de fleste browser tolker siden ens.

Med hensyn til den streg, hvis den <td> som du har din tekst i, har samme bredde, kunne du lave et baggrunds billede som repeater ned ad og på den måde få en streg fra top til bund.
Avatar billede olebole Juniormester
20. august 2009 - 21:59 #4
<ole>

Denne syntaks er nok heller ikke lige efter bogen:

<html>
<head>
<title>Pokerbuddies.dk - Forum</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<div align="center">
<link rel=stylesheet href="style.css" type="text/css">
</head>
<body bgcolor="#cf0303" leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0">

Ret fejlene her:
    http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2F89.31.96.171%2F~pokersite%2Fforum%2Findex.php&charset=(detect+automatically)&doctype=Inline&group=0&ss=1&verbose=1

Før kan det ikke betale sig at gå videre  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede webweaver Praktikant
21. august 2009 - 11:57 #5
Sæt border på din table kunne måske gøre det.

  <td style="border-right: 1px solid white; text-align:right;">

    <p style="color:#FFF;font-family:calibri;padding-
    right:40px;padding-top:10px;">124 &#8195;|&#8195; 345
    &#8195;|&#8195;" 10/08-09<br />Af: Admin</p>

</td>

Det kræver så at den td går fra toppen og til bund. Men den kan du jo altid sætte height på.
Avatar billede olebole Juniormester
21. august 2009 - 12:29 #6
Da stregen skal være midt i en tabelcelle, vil borders på tabellen eller dens elementer nok ikke gavne  =)
Avatar billede webweaver Praktikant
22. august 2009 - 12:44 #7
Well godt set. Troede det lå i hver sin celle.
Del det op i flere hvis det skal virke, eller lav stregen som et stykke grafik. :)
Avatar billede olebole Juniormester
22. august 2009 - 13:18 #8
- men som sagt er den bette streg nok langt det mindste problem i dén kode  =)
Avatar billede webweaver Praktikant
22. august 2009 - 13:34 #9
Ja, det kan der være noget om :)
Det er nok meget godt lige at få valideret koden først.
Avatar billede 0zumg Nybegynder
22. august 2009 - 22:18 #10
Kan i ikke lige opsummere?
Nu har i kommet med 10 forslag hver, og nogen af dem er blevet droppet osv. Jeg er blevet forvirret nu ;D.
Altså, hvad skal jeg helt præcist gøre?

- Vil i have hele index.php koden?
Avatar billede zips Juniormester
22. august 2009 - 22:32 #11
Jeg kan nu kun se 2 forslag :-)

Som jeg skrev #3 kan du indsætte et baggrundsbilled som kan repeate ned ad hvis den td "celle" har samme bredde og tekst står samme sted, en anden er at dele den td på i flere dele og på den måde lave den linje som der skrives i #7

Hvilken metode du vil bruge er helt op til dig.

Med hensyn til udseendet som ikke er særlig ens i browserne, er du nød til at få siden valid.
Avatar billede webweaver Praktikant
23. august 2009 - 00:46 #12
Jeg kan nu også kun se 2 :)
Et fra mig og et fra zips.

Ingen er blevet droppet.
Det handler bare om hvordan du forbereder din kode til det.
Avatar billede 0zumg Nybegynder
23. august 2009 - 13:52 #13
Jeg forstår ikke de fejl den der validator giver mig. f.eks.: alt="" - hvorfor er det en fejl?

eller <br /> ?
Avatar billede zips Juniormester
23. august 2009 - 14:00 #14
Først indsæt en doctype som jeg skrev i #1

<br /> er til xhtml og da du ikke har nogen doctype på siden, vælger den selv en den tro du bruger.

<br> er til html

alt="" er til img tag og ikke på et <tr>
Avatar billede webweaver Praktikant
23. august 2009 - 14:08 #15
Du bør sætte dig ind i grundlæggende HTML og CSS før du laver dig et site. Der findes flere steder på nettet som kan give dig en god start. Hjemmesideskolen, html.dk og så videre ...
Avatar billede 0zumg Nybegynder
23. august 2009 - 21:17 #16
Jeg kan sku ikke finde ud af det med doctype .. :S
Jeg koder åbenbart både i HTML og XHTML ..
Avatar billede webweaver Praktikant
23. august 2009 - 21:36 #17
Der ligger virkelig intet i det.
Det sættes ind i toppen af dokumentet, fylder 1 linie, og det er det.

http://www.eksperten.dk/guide/1288

Sæt denne ind allerøverst i din fil,

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Valider din fil bagefter, og så tager vi 1 fejl af gangen, hvis du har problemer med dem.
Avatar billede 0zumg Nybegynder
24. august 2009 - 16:00 #19
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

det får min hjemmeside til at se mærkelig ud.. Se selv
http://89.31.96.171/~pokersite/forum/index.php
Avatar billede olebole Juniormester
24. august 2009 - 21:02 #20
Hvis den ser mærkelig ud, er det fordi, du kodet den mærkeligt. Den ser nu ud, som den bør i følge koden.

DTD'en fjerner ikke dine fejl. Til gengæld gør den det, du har skrevet, til et HTML dokument ... og det er da en meget god begyndelse på et website  ;o)

Du får ret tydelig besked om de enkelte fejl - og en del af dem er i dén grad til at få øje på. Jeg har allerede nævnt den mest oplagte:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<div align="center">
<link rel=stylesheet href="style.css" type="text/css">
</head>

- men der er f.eks. også:

<table id="Table_01" width="950" height="950" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
<br />
<tr style="background-image: url(images/index_01.gif);" width="950" height="170" alt="">

Så det er bare på med vanten ... der er nok at tage fat på  =)
Avatar billede webweaver Praktikant
24. august 2009 - 21:59 #21
Når du løser fejlene, så kommer dit site også til at se ud som det skal formentlig. Læs og forstå fejlene. Mange af dem er simple nok :)
Avatar billede 0zumg Nybegynder
25. august 2009 - 17:32 #22
Okay drenge.

Nu har jeg lavet de streger:
http://89.31.96.171/~pokersite/forum/index.php

Men style ="border align=right osv osv..
Som i kan se, så står stregerne og spiller dumme helt ude i højre side :)
istedet for align right, kan man så ikke bruge noget andet for at placere dem lidt til venstre? så som padding eller noget? :)
Avatar billede webweaver Praktikant
25. august 2009 - 17:50 #23
Nej. Du skal dele din tabel op i flere "td's" for at bestemme hvor du vil have din border henne. Det burde også være ligetil.
Avatar billede 0zumg Nybegynder
25. august 2009 - 17:55 #24
Har allerede delt den op i left og right :)

Men okay det prøver jeg - og tusind tak for hjælpen indtil videre. Skriver lige hvis noget går galt igen
Avatar billede 0zumg Nybegynder
25. august 2009 - 18:07 #25
Jeg kan jo ikke bare placere en ny <td> inde i en anden <td> ?
Og det hjælper heller ikke at lukke den første <td> først - har prøvet..

Hvor ville du placere den <td> i denne kode?

        <td style="text-align:right;">

        <p style="color:#FFF;font-family:calibri;padding-right:40px;padding-top:10px;">124 &emsp;&#124;&emsp; 345 &emsp;&#124;&emsp;&#34; 10/08-09<br />Af: Admin</p>

        </td>
Avatar billede 0zumg Nybegynder
25. august 2009 - 18:07 #26
Stregen skal erstattes med &#124;
Avatar billede webweaver Praktikant
25. august 2009 - 21:01 #27
<tr>

  <td style="width: 150px; text-align: right; border-right: 1px solid white">

      <p style="color:#FFF;font-family:calibri;padding-right:40px;padding-top:10px;">124</p>

  </td>

  <td style="text-align:right;">

      <p style="color:#FFF;font-family:calibri;padding-right:40px;padding-top:10px;">345</p>

  </td>

</tr>

Fx, således.

Du skal enten lave dem hele vejen ned, eller også skal du benytte dig af row, - og colspan. Så kan du nøjes med at dele cellerne op 1 sted.

http://www.html.dk/tutorials/html/lektion11.asp

Der er som sagt også andre måder du kan lave det på.
Avatar billede 0zumg Nybegynder
25. august 2009 - 21:35 #28
Hold da kæft hvor var det simpelt. Jeg skulle jo bare tilføje 2 <td>'s mere i hver <tr> så hele siden bliver delt op i 4 .. (1 left , 3 right )
Hold da kæft man :D

Tusind tak .. Webweaver bare opret et svar så du kan få pointsne =)
Avatar billede webweaver Praktikant
25. august 2009 - 22:12 #29
Lige præcis, det er ikke specielt svært. :)
Avatar billede 0zumg Nybegynder
25. august 2009 - 22:17 #30
Nemlig - jeg skulle bare lige fatte det :p
Avatar billede webweaver Praktikant
25. august 2009 - 22:42 #31
Tak for point. :)
Avatar billede 0zumg Nybegynder
25. august 2009 - 22:45 #32
Tak for hjælp:D