Avatar billede predator Nybegynder
23. august 2009 - 21:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Overhaling / vognbaneskift og blink

Hej alle,

har lige kigget lidt på nettet efter oplysninger om hvorvidt man skal blinke ved overhaling på anden vej end motorvej. vi har diskuteret om man skal signalere med blink eller ej :)

Jeg har kun kunnet finde frem til at man skal blinke ved vognbaneskift på eksempelvis hovedvej. Det angives ikke om en overhaling tæller som vognbaneskift.

Nogen der kan hjælpe - inkl. link til noget info på nettet.

Takker
23. august 2009 - 21:11 #2
Avatar billede jensgram Nybegynder
23. august 2009 - 21:20 #3
"Det angives ikke om en overhaling tæller som vognbaneskift."

Et vognbaneskift er et vognbaneskift :) . Hvis du kører på en vej, der er bred nok til at have to vognbaner, men som ikke har afstribning, er der stadig tale om vognbaneskift. Brug af blink er ikke lovpligtigt, men en god idé.
Avatar billede jensgram Nybegynder
23. august 2009 - 21:20 #4
Og så glemte jeg det vigtigste: Ergo tæller en overhaling som vognbaneskift - to gange endda.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. august 2009 - 21:37 #5
Det er det samme som at køre ind i en svingbås.
Her blinker man også ind, da det er en ny bane på vejen man lægger sig i - men desværre er der en del der først blinker når de er inde i banen, hvilket ikke giver nogen mening...

Før vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på motorvej, skal blinklyset i gang
På andre veje end motorveje skal kørende give blink ved vognbaneskift, når det er nødvendigt for at advare den øvrige trafik
Samtidig med at denne ændring af færdselsloven trådte i kraft blev der også indført en ny bekendtgørelse om at benytte havariblink ved uventet kødannelse på motorvejen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. august 2009 - 21:38 #6
Brug af blink er ikke lovpligtigt, men en god idé.
Forkert :)
Avatar billede jensgram Nybegynder
23. august 2009 - 21:47 #7
John > Ja, jeg var ikke specifik nok. Jeg mente: "Brug af blink - ved vognbaneskift på andet end motorvej - er ikke lovpligtigt, men en god idé."
Avatar billede jensgram Nybegynder
23. august 2009 - 21:48 #8
Eller: Jeg mente faktisk, at brug af blink _i den tænkte situation_ ikke var lovpligtigt, men en god idé :)
Avatar billede predator Nybegynder
28. januar 2011 - 09:40 #9
Husk at angive som svar
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. januar 2011 - 22:15 #10
Hvem?
Avatar billede predator Nybegynder
15. juli 2011 - 11:55 #11
Tjaaa - dem som mener at have bidraget til svar :)
19. juli 2011 - 18:47 #12
Ping...

(Dele med flere ...)