Avatar billede Hulubulu Praktikant
29. august 2009 - 13:32 Der er 7 kommentarer

Mit net går fra 20 ms til 450 ms og tilbage

Hey..

Jeg står og undre mig noget over mit net for tiden.
Jeg har købt en ny router (Linksys WRT610N). Jeg kører wireless fra min stationær med et dualband N kort.
Nogle gange så stiger min latency fra 20-50 ms til 500-600 i nogle sekunder også falder tilbage.. Jeg kører heller ikke konstant fuld hastighed fra router til det wireless kort jeg har i min computer, den svinger mellem 54 mbps til 200 mbps.

Ved ikke om i har nogle forslag til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede Hulubulu Praktikant
29. august 2009 - 13:55 #1
Netkort: Linksys Wireless N - WMP600N EU Dual band - PCI
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. august 2009 - 15:42 #2
Den router, kan selv bestemme hvilken kanal den mener er bedst til det trådløse net, og har du sat dette til automatic i opsætningen, kan det være channel hopping du oplever.

Hvis du nu henter og instalerer www.netstumbler.com, så kan den se hvilke net der er i din nærhed, og hvilken kanal der køres på.

Med den viden, så kan du vælge en kanal som er ledig, og som også har ledig nabokanal på hver side. Dette instiller du så routeren til, og vil få et mere stabilt trådløst net.

Da både router og netkort er dualband, så kan du også fastlåse det trådløse net i routeren til at køre på 5 MHz båndet. Der er endnu ikke så mange der anvender dette bånd endnu, og du vil givetvis have det for dig selv.

Hvis intet af ovenstående virker, kan man fifle lidt med routerens avancerede trådløse indstillinger, men meld lige tilbage omkring ovenstående.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. august 2009 - 15:46 #3
Det er selvfølgelig 5 GHz og ikke MHz
Avatar billede Hulubulu Praktikant
31. august 2009 - 10:59 #4
Tjah, har lige tjekket og ingen kører på samme kanal som mit 5ghz.
Når jeg skifter til 2.4 ghz kanalen, så er der ingen slinger i vaslen.
Så virker lidt mærkeligt at det kun er dualbanden som kører ustabilt
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. august 2009 - 11:44 #5
Skal det forståes således, at du har fået det til at køre tilfredsstillende ?
Avatar billede Hulubulu Praktikant
31. august 2009 - 14:47 #6
Ja, jeg har fået det til at køre 100% stabilt ved at køre 2.4 ghz, men desværre kører jeg så ikke dualband, som egentlig var meningen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. august 2009 - 18:44 #7
Jeg mener ikke du kan køre begge kanaler samtidig som en stor båndbredde.
Du kan køre begge samtidig til hvert sit formål. F.eks. kan du bruge 5GHz området til videostream til tv, og 2,3 GHz området til almindelig internet.