Avatar billede staal84 Nybegynder
01. september 2009 - 13:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Største formel men med kriterium...?

Hej

Jeg har et input-ark med:
Omsætning, Kunde nr og Måned.
Eks.:
1.000  12345  06
1.200  23456  06
1.500  34567  07
Osv.

På mit output-ark vil jeg gerne vise de 10 største kunder for den pågældende rapporteringsmåned.

Kan jeg kombinere Største-formlen med et kriterium (måned)?

På forhånd tak for hjælpen.
01. september 2009 - 13:14 #1
Jeg ville bruge en pivottabel eller autofilter
Avatar billede staal84 Nybegynder
01. september 2009 - 17:04 #2
Det bliver muligvis også resultatet, men formatet af mine rådata, gør at jeg gerne vil have smidt en fjern.overflødige.blanke() udenom - og det kan jeg ikke se at man kan i pivot...
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2009 - 20:14 #3
Kan du ikke uddybe lidt?

(1) Hvordan er dine data struktureret - står Omsætning, Kundenr. og Måned i hver sin kolonne eller i en og sammme kolonne?

(2) Hvad er det du ønsker at fjerne (FJERN:OVERFLØDIGE.BLANKE)?

Hans
Avatar billede staal84 Nybegynder
02. september 2009 - 08:34 #4
Ok - jeg prøver.

Jeg forenklede beskrivelsen af mine inputdata, i min første post.
Foruden oms, kundenr og måned, har jeg også kundenavn og den by de ligger i. Hver oplysning står fint i sin helt egen kolonne.

De oplysninger har jeg ståede en gang per brand. Jeg har 3 brands.
Ligeledes har jeg et outputark for hver brand.

De tre brands står i en form for matrix, med kundenr nedad.
En kunde køber som udgangspunkt kun et brand.

Eks.: (igen forenkelt for at det kan være her)
Brand 1                                Brand 2
Oms  Kundenr  måned    Oms  Kundenr  måned
100    12345      06            0          0              0
0          0              0              50,5    23456      06
0          0              0              90        34567    07
Osv.
Det fungere ok i pivot. Men der er en total, som inden det kommer ind i excel er lavet ved at lægge de tre brands sammen. Og felterne er af en fast bredde. Dvs. at totalen for Brand 3 har det tomme felt fra brand 1 og 2 stående foran.

Eks.:
Totalkunde
12345 (Brand 1)
          23456 (Brand 2)
          34567 (Brand 2)
                      45678 (Brand 3)
Og det ser noller ud i pivot. Og det kan jeg tage højde for i min formel.

Håber det var en forståelig uddybning, og at eksemplerne ser nogenlunde ud hos jer også.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2009 - 09:20 #5
Det står stadigvæk ikke helt klart for mig.
Hvis du kan (og vil) sende en eventuelt anonymiseret udgave af filen, så skal jeg gerne prøve at hjælpe. Se adresse under min profil.
Hans
Avatar billede staal84 Nybegynder
02. september 2009 - 09:26 #6
Åhh...kan ikke se en email adresse under din profil. Der står ikke oplyst.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2009 - 09:38 #7
I udtale
hanspunktumknudsensnabelamailpunktumtelepunktumdk
Avatar billede staal84 Nybegynder
02. september 2009 - 10:26 #8
Har sendt dig et lille udpluk, som illustrere problemstillingen.
Avatar billede staal84 Nybegynder
03. september 2009 - 09:19 #9
Efter lidt mail frem og tilbage, kom dkhanknu med følgende formel som løste mit problem:

{=HVIS(RÆKKE(1:1)>TÆL.HVIS($F$5:$F$9;6);"";STØRSTE(HVIS($F$5:$F$9=6;$K$5:$K$9);RÆKKE(1:1)))}

F5:F9 = Måneder
K5:K9 = omsætning

I mit ark kom den til at se således ud:

{=HVIS(RÆKKE(1:1)>TÆL.HVIS(Input!$T$2:$T$38;TEKST(Stamdata!$A$2;"0#"));"";STØRSTE(HVIS(Input!$T$2:$T$38*1=Stamdata!$A$2;Input!$P$2:$P$38);RÆKKE(1:1)))}

Input!T2:T38 = Måned (i tekst format)
Input!P2:P38 = Omsætning
Stamdata!A2 = Rapporteringsmåned
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2009 - 11:24 #10
Godt det lykkedes.
Hans