Avatar billede joeblack Nybegynder
10. september 2009 - 19:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Import af eksterne data

Hej E'er

En kunde ønsker deres egne brugeroplysninger synkroniseret med en web-applikation, som jeg driver, således at brugeren ikke behøver at have 2 brugerid'er og passwords. En par rettigheder skal også overføres.

Jeg er ret blank i det her....Hvordan gribes dette an ? Skal der laves en webservices, som de kalder ? Og hvordan gøres dette ? Eller er det noget med SQL-injections ? Gode idéer modtages !
Avatar billede joeblack Nybegynder
10. september 2009 - 19:14 #1
- og hvordan håndteres sikkerheden ?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2009 - 20:45 #2
Tids stempel på alle tabeller der skal synkroniseres.

En applikation som synkroniserer baseret på tids stempler.

Direkte database adgang hvis muligt eller web service (SOAP/HTTP).

Brug af brugernavn/password over krypteret forbindelse.
Avatar billede joeblack Nybegynder
10. september 2009 - 21:37 #3
Hej Arne

- og tak for svar.

Jeg er ikke sikker på, at jeg var helt klar i spørgsmålet, og det således kan være, at der er flere løsninger.

Måske kunne det laves ved at deres indloggede brugere (på deres win-netværk) kunne lave en http post (f.eks. fra deres intranet)med en unik brugerid og oplysninger om de rettigheder, brugerne har. Neturligvis over HTTPS.

Kan det lade sig gøre ? På den måde, ligger al brugeradministration og login hos dem. Hvad siger du ? Og kan sikkerheden gøres tilfredsstillende ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2009 - 02:42 #4
Der jeg beskrev var en løsning hvor to databaser blev synchet up en gang imellem.

Hvis du kan nøjes med en database kan du bruge:

GUI app-----(SOAP/HTTP)------web service----|
browser--------(HTTP)--------web app ui-----|------app------------database

og med HTTPS fremfor HTTP skulle det være rimeligt sikkert.
14. september 2009 - 14:48 #5
Hvorfor laver du ikke en webservice til dette formål ? Det burde være lige til højrebenet.

Ikke noget med synkronisering eller tidstempler etc.

/Daniel
Avatar billede joeblack Nybegynder
14. september 2009 - 17:04 #6
Hej Daniel

Du har nok ret. Jeg har bare ingen (what so ever) erfaring med webservices, og har ingen idé om, hvordan det gøres. Kan du komme med et eksempel ?
14. september 2009 - 19:35 #7
@joeblack - selvfølgelig kan jeg det ;)

hvad er dine krav ?

Hvor kommer de eksterne brugere fra (SQL server, Oracle, MySql etc.) ?
Avatar billede joeblack Nybegynder
14. september 2009 - 20:18 #8
Jeg ved faktisk ikke endnu, hvorfra de eksterne brugere kommer, og inden vi springer ud i webservices, hvad siger du så til mit forslag i #3 ?

Jeg tænker i det forslag på, at kunden lægger en lille form på deres intranet (som jo kun indloggede brugere (i deres AD) har adgang til. Formen kunne se sådan ud:
<form action="https://www.xyz.dk/login?cid=<% = en-eller-anden-kode %>">
<input type="hidden" name="userid" value="qwerty">
<input type="hidden" name="AndreBrugeroplysninger" value="qwerty;asdfgh;zxcvbn">
<input type="hidden" name="rettighed1" value="11">
<input type="hidden" name="rettighed2" value="22">
<input type="submit" value="Log ind">
</form>
- hvor de henter brugerinfo/rettigheder fra deres AD og forretningssystemer. Når de kalder siden, kan jeg skrive brugerens oplysninger i en db og genbruge disse efter behov.

Kunne det ikke gøre tricket ? Og med mindst mulig kodning på hos os og dem ?
Avatar billede joeblack Nybegynder
15. september 2009 - 11:48 #9
Daniel ?