Avatar billede interkriller Nybegynder
17. september 2009 - 17:29 Der er 3 kommentarer

Hvordan trækker man et rækkenummer

Jeg står og har brug for at trække en ekstra kolonne ud som indeholder rækkenummeret....sagt på en anden måde:

Jeg har en tabel 'runde' som indeholder følgende

rundeID  saesonID
1        1
2        1
3        2
4        3
5        3
6        2
7        1
8        3
9        1

Jeg vil så gerne kunne trække alle data ud som f.eks har saesonID = 1, og derudover trække en ekstra kolonne 'raekkeNum' ud som indeholder dataens position. Jeg forestiller mig en query som ville returnere noget i stil med følgende:

rundeID  saesonID    raekkeNum
-------------------------------
1        1          1
2        1          2
7        1          3
9        1          4

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg kan opnå dette, så alle forslag vil blive modtaget med kyshånd.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. september 2009 - 17:32 #1
Bare udtraek rundid og saesonid og lad din applikations kode tilfoeje raekkenummeret naar den itererer over query resultatet !
Avatar billede interkriller Nybegynder
17. september 2009 - 17:43 #2
Ja det var også min første tanke men den fremgangsmåde gav også lidt problemer.

Dataen skal bruges i en .net ComboBox på følgende måde

_comboBox.DisplayMember = raekkeNum;
_comboBox.ValueMember = _rundeID;

Hvilket betyder jeg direkte referer til et navn på en kolonne i min tabel. Det er sikkert muligt at navngive hver enkelt "DisplayMember" individuelt ved at iterere.
Ville dog bare lige se om jeg kunne gøre det i en query, da jeg syntes at det var en lidt mere elegant løsning.
Avatar billede interkriller Nybegynder
17. september 2009 - 18:20 #3
Nå, denne query gør jobbet:

SELECT @row := @row + 1 AS rowNumber, runde.*
FROM runde, (SELECT @row := 0) DerivedTable;

Så mangler jeg bare at fatte hvordan/hvor jeg skriver 'WHERE seasonID = @saesonID'.

Men mere vigtigt, hvorfor VS2008's query bilder ikke vil acceptere ovenstående, men det er vist et helt andet spørgsmål