Avatar billede flmi Nybegynder
03. oktober 2009 - 09:35 Der er 3 kommentarer

Trådløs router

Vi har lige installeret ny router med trådløs. Størrelsen på routeren er 54 Mbit. Er denne router stor nok???
Der er tilkoblet routeren en Xbox, den stationære computer - og ind imellem kører der 2 bærbare trådløs.
Vores bredbånd er på 6 Mbit/384kbit.
På forhånd tak for svaret.
Avatar billede thov Forsker
03. oktober 2009 - 15:17 #1
Medmindre du/I flytter rundt på store mængder data mellem computerne på netværket, eller har planer om at streame video (lyd bør ikke være noget problem), så er 54Mbps (802.11g) helt fint.
Desuden flytter routeren bits 9 gange så hurtigt som din downloadhastighed - så den venter alligevel det meste af tiden :-)

Og overvejer du 802.11n (op til 300Mbps), så funker det kun optimalt, hvis alle computere har netkort fra samme producent som routeren.
Avatar billede flmi Nybegynder
03. oktober 2009 - 19:44 #2
Tusind tak for svaret :-)
Avatar billede thov Forsker
04. oktober 2009 - 02:57 #3
54Mbps er langt det mest udbredte, især fordi 108Mbps (eller op til 300Mbps) alt for længe har heddet 'draft-n' (draft for udkast/kladde).
For nylig er standarden vedtaget, men der vil gå en rum tid før alle producenterne har rettet ind, så man frit kan sammensætte produkterne.
Og så skal de vel også have ryddet hylderne for de gamle, mere eller mindre inkompatible, netværk.

Det værste er så, at en ny standard, baseret på 5GHz båndet, truer i horisonten. Så skal vi nok igennem hele 'draft' møllen igen, inden vi nemt og smertefrit kan streame HD-video trådløst.