Avatar billede emfr08ab Nybegynder
03. oktober 2009 - 12:01 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af stationær pc

Jeg har en Zitech stationær computer, som er begyndt at være lidt langsom. Jeg vil derfor gerne opgradere den. Den er ca. 3-4 år gammel.

Den har følgende:
2,2 gigahertc AMD Pentium 4
Bundkort: Gigabyte Technology Co., Ltd GA-K8NF-9 x.x
NVIDIA GeForce 6600 GT
1 GB Ram

Der var oprindeligt xp home på, men har opgraderet til Vista Buisness. Jeg får opgraderinger og al MS software gratis igennem universitetet. Derfor kommer får den Windows 7, når det bliver muligt.

Ifølge Vista's råd er det cpu'en som trækker den samlede score ned. Dernæst er det ram.

Jeg ville oprindeligt bare give den mere ram, og senere ny cpu. Men hvis jeg skal have ny cpu, så skal jeg vel have nyt bundkort, og dermed nye ram? Derfor tænkte jeg at jeg ville opgradere bundkort, cpu og ram.

Men kan det overhovedet betale sig at opgradere i forhold til ny pc?

Pc'en skal ikke bruges til nye spil. De spil som den kører, klarer den allerede fint nu. Jeg har min ps3 til nyere spil.

Pc'en skal primært bruges til almindeligt brug som internet og word. Derudover bliver den også brugt til Dreamweaver, Photoshop, Flash og lidt videoprogrammering.

Det er specielt når jeg kører flere programmer, at jeg kan mærke, at det går lidt langsomt. F.eks. med Dreamweaver, photoshop osv. åbnet på samme tid.

Hvis det kan betale sig at opgradere, hvad ville så være rimeligt at købe til disse behov? Jeg har ikke en maks grænse, får hvad jeg vil give. Men det skal kunne betale sig i forhold til ikke at købe en ny maskine.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. oktober 2009 - 12:28 #1
2,2 gigahertc AMD Pentium 4

Det er vist ikke helt rigtigt...?
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. oktober 2009 - 12:30 #2
Til at starte med kan du smide mere ram i. 1 Gb til Vista Business er for lidt.

Min. 2 Gb, og gerne 3 el. 4 Gb
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
03. oktober 2009 - 12:39 #3
Jeg har brugt programmet Belarc Advisor. Det var den, der gav resultatet: 2,2 gigahertc AMD Pentium 4. Men det kan ikke passe? Hvor kan jeg evt ellers tjekke.

Jeg skal ikke bruge Vista i fremtiden. Jeg er faktisk lige igang med at downloade Windows 7 fra MSDN e-academy. Men min plan var jo også stadig at give den mere ram. MEN: Det var her problemet kom. Hvis jeg også vil have en ny CPU, så skal jeg vel have nyt bundkort, og så kan jeg vel få nyere og bedre ram? Så vil det jo være dumt at starte med flere ram.

Jeg ved i øvrigt ikke meget om dette emne, så måske jeg tager helt fejl :)
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
03. oktober 2009 - 12:41 #4
Hvis jeg går ind i egenskaber for "denne computer" siger den:

Processor: AMD Athlon(tm) 64 Processor 3500+ 2,21 GHz
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2009 - 14:16 #5
Hvis du som sagt bruger din computer til videoredigering, photoshop og andre krævende programmer, vil jeg råde dig til at anskaffe en ny computer.

Hvis du er selvbygger vil jeg råde dig til at vælge en AMD-løsning, da jeg mener, at den samlede omkostning for CPU og bundkort m. chipsæt er mindre.

Jeg ved ikke, om du derved får brug for at opgradere PSU, RAM eller grafikkort.

Men et nogen lunde bundkort med et chipsæt på mindst AMD 770 kan erhverves for 500 kr.

CPU'en kan variere mellem 500 og 1.500, afhængig af om du kun går efter en udemærket dualcore, der sagtens kan trække styresystem helt flydende, eller en dyrere quad-core, som vil forhøje ydelsen i særligt videoredigering. AMD's nye budget quad-core, AMD Athlon X4 620, kan købes for ca. 750 kr!

Derudover vil nye ram evt koste 2-500 kr, afhængig af kvalitet, kvantitet ddr2 vs ddr3.

Så et nyt system kan erhverves for ca. 1.500 kr, og hvis du i høj grad bruger computeren, vil jeg bestemt råde dig til at opgradere.

Til windows vista/7 giver det simpelthen ikke mening at køre med 1 gb ram og en single-core, ligemeget hvilket budget man er på.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
03. oktober 2009 - 16:23 #6
Hvis jeg nu sætter en budget på omkring 2000 kr. Er der så nogen, der kan komme med en inkøbsliste.

Streg vidioredigering fra listen. Efter nærmere overvejelse, så tror jeg egentlig ikke, at jeg vil få meget brug for dette.

Altså opgradering for ca. 2000 kr, så den bliver optimeret til billedredigering, programmering og normalt brug.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
03. oktober 2009 - 16:48 #7
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2009 - 17:14 #8
Pakkerne er som sådan rimelige nok. Priserne er gode og du er sikret god kompatibilitet.

Med Intels CPU-socket, 775, vil det dog være svært at opgradere CPU, hvis du opgradere om nogle år. På lang sigt, vil det være hensigtsmæssigt at købe et bundkort m. socket 1156 el. 1366, hvis du er til Intel.

Derfor hælder jeg personligt til AMD, som i socket AM3 og chipset 7xx har en fremtidssikret, billig samlet løsning.
AMD har også et stort udvalg af kompetente processorer fra 500 til ca. 1.200 kr. Ved højere priser bør du vælge Intel Core i5/i7 løsninger.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
08. oktober 2009 - 19:35 #9
ok.

Nu siger du, at ved højere priser bør jeg vælge intel core i5/i7.

Til samme pris får jeg:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=495976

Bør jeg vælge den frem for AMD-pakken? Det er også med DDR3 ram. Jeg ved dog ikke om det har en betydning.

Der er så også denne pakke, som er 1200 kr. dyere.:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=396675

Her får jeg i7 istedet for i5. Er det de 1200 kr mere værd?
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
08. oktober 2009 - 19:43 #10
Hov det blev skrevet som svar. Jeg tager selvfølgelig ikke pointene selv.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2009 - 20:49 #11
Når vi snakker sokkel til cpu er der absolut intet der er fremtidssikkert.

Jeg havde selv samme ide for 5 år siden, da jeg købte pc - og det hjalp ikke at prøve at være fremtidsikret.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2009 - 21:09 #12
Er du på et budget, tror jeg ikke 1200 er pengene værd. Det er trods alt mange penge, som kan bruges på andet end hardware.

Som John_stigers så er det nærmest umuligt at spå fremtiden indenfor IT. Ofte er det mest optimalt at opgradere Motherboard, CPU og ram. Jeg tror dog, det er muligt at CPU'en i mild grad kan opgraderes indtil 2-4 år. Jeg kunne forestille mig, at 6-kernede CPU'er kan bruges i de mest fremtrædende sockets idag.

Core i5 vinder på næsten alle punkter imod AMD Phenom II x4 945 ved en kort skimtning på nettet. Den yder endda mere end AMD's flagskib Phenom II x4 965 BE, samtidig med at strømforbruget og prisen er væsentlig mindre.
Socket 1156 får også stor fokus i de kommende måneder og år, da den er spritny, imodsætning til socket 775, brugt til Core 2 serien.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
08. oktober 2009 - 21:32 #13
Mange tak for svar.
Avatar billede jens_peter Nybegynder
08. oktober 2009 - 22:39 #14
Det er gode råd, som du får, men der er ikke meget grund til at følge dem, da de ikke tager hensyn til din situation.

Det fremgår nemlig ikke hvad det er du har i maskinen, som skal bruges videre i fremtiden, hvilket er en stor fejl, hvis man taler opgradering.

Hvad ligger der i maskinen af harddisk osv., er den skiftet mv., det er helt afgørende, da det ikke kan svare sig at bruge over kr. 2.000 med en gammel harddisk i maskinen, herudover er der strømforsyning osv, der sikkert også er det originale og hvad med grafikkortet, kan det genbruges eller er det et AGP-kort, som du har i maskinen?

Det gælder særligt, når din nuværende CPU er en "AMD Athlon(tm) 64 Processor 3500+ 2,21 GHz"

For mig tyder det nemlig på, at årene er gået og at din maskine nok er 5-6 år mod de 3-4 år, som du selv mener at kunne huske, men det er bare en formodning, du ved det jo bedst selv, hvis du kan huske det og det har jo altså en betydning, hvis der er langt kortere forventet restlevetid i de efter planen genbrugte enheder - harddiske medvidere.

Så få dig dog en ny maskine med garanti på til ca. kr. 3.000, du kommer altså et stykke vej, særligt når du ikke behøver at tage windows med i handlen.

Vh Jens Peter