Avatar billede soppdk Nybegynder
04. oktober 2009 - 00:19 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Knap til at gemmen med Celle sum

Hej Alle,

Jeg har fået lavet mig en ny faktura til mit firma.
alt virker som det skal.

nu ønsker jeg bare at få det lavet lidt nemmer når jeg skal gemme den.

Jeg skriver mange fakturaer ud om dagen så det jeg ønsker er.

En knap som jeg kan tryk på og der efter skal den gemme i PDF men den skal også tage Sum fra nogle celler til Save As fil navn

Alså hvis der i C5 står 507 og i A7 står Pile alle 50
så skal den gemme filen i pdf som 507 Pile alle 50.pdf

Hvordan er dette muligt.
Avatar billede lerskov Praktikant
05. oktober 2009 - 19:42 #1
Bruge du Offices 2007 eller 2003? Det er meget nemmere med 2007, men også muligt med 2003.
Avatar billede soppdk Nybegynder
06. oktober 2009 - 20:18 #2
Hej,

Jeg bruger Excel 2007
Avatar billede lerskov Praktikant
06. oktober 2009 - 20:43 #3
Du skal lige være opmærksom på at der til 2007 findes nogle ADD-INS som kan hentes på microsofts hjemmeside, det er muligt du bliver nødt til at hente disse.

Sub pdf()

Dim filnave As String
Dim sti As String

filnavn = Range("c5").Value & " " & Range("a7").Value & ".pdf" ' ret evt til andre celler
sti = "C:\"                                                    ' ret til ønsket placering på drevet

    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, filename:= _
        sti & filnavn, Quality:= _
        xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=True
End Sub
Avatar billede soppdk Nybegynder
06. oktober 2009 - 23:05 #5
Hvordan tilføre jeg det i Excel, jeg er ikke en hej til det endnu.

og hvad heder de ADD-INS jeg måske har brug for.
Avatar billede lerskov Praktikant
06. oktober 2009 - 23:12 #6
brug linket lige over dette,ellers tast "f1" i excel og søg efter "gem som pdf". De bliver installeret når du henter dem hos MicroSoft.
Avatar billede soppdk Nybegynder
06. oktober 2009 - 23:14 #7
Jeg kan godt gemme som PDF i min excel.
jeg tænkt mere hvordan jeg tilføre den String du skrev

Kan du prøve og forklare det?
Avatar billede lerskov Praktikant
06. oktober 2009 - 23:21 #8
ok, det er en makro.

Den skal ligge i VBA, kender du noget til dette?

Hvis ikke kan jeg lige bygge lige mere på koden i morgen aften. og så forklar hvad du skal gører.
Avatar billede soppdk Nybegynder
06. oktober 2009 - 23:23 #9
Jeg er meget ny til VBA i excel og makro, så ville sætte pris
på hvis du kunne hjælpe/forklare noget mere i morgen aften.
Avatar billede lerskov Praktikant
06. oktober 2009 - 23:30 #10
Gerne.
Avatar billede lerskov Praktikant
07. oktober 2009 - 20:57 #11
hej du. du taster "alt + f11" så åbner Vb.

du indsætter et modul og copy paster denne tekst.

Sub Gempdf()

' Genvejstast:Ctrl+k
'

Dim filnave As String
Dim sti As String

filnavn = Range("c5").Value & " " & Range("a7").Value & ".pdf" ' ret evt til andre celler
sti = "C:\"                                                    ' ret til ønsket placering på drevet

    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, filename:= _
        sti & filnavn, Quality:= _
        xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=True

End Sub

Herefter tilrettet de celle og evt. placering på drevet.
Bemærk at jeg har lavet en genvejst tast på "CRTL+k" for at aktivere makroen.
Avatar billede soppdk Nybegynder
07. oktober 2009 - 21:55 #12
Hej,

Det tester jeg lige.
Er det ikke muligt at binde den makro til en knap
som man tilføre i ens ark?
Avatar billede soppdk Nybegynder
07. oktober 2009 - 22:01 #13
Hej,

Når jeg sætter det ind som du siger og retter til
og trykker på Play knappen

kommer den op med en fejl og siger kan ikke gemme

og gør det her gult

ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        sti & filnavn, Quality:= _
        xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=True
Avatar billede lerskov Praktikant
07. oktober 2009 - 22:13 #14
hvad skriver den af fejl kode? runtime error ??
Avatar billede soppdk Nybegynder
07. oktober 2009 - 22:29 #15
Den kommer med denne fejl.

Run-time error `-2147024773 (800700b)
Dokument er ikke gemt.
Avatar billede soppdk Nybegynder
10. oktober 2009 - 02:38 #16
Hej, har du nogle ide til hvad det kan være ?
Avatar billede soppdk Nybegynder
10. oktober 2009 - 12:52 #17
Jeg har lavet den lidt om
så den kun ser i en cell nu. her virker det når jeg trykker på play knappen

Sub Gempdf()

' Genvejstast:Ctrl+k
'

Dim filnave As String
Dim sti As String

filnavn = Range("d9").Value & ".pdf" ' ret evt til andre celler
sti = "C:\"                                                    ' ret til ønsket placering på drevet

    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        sti & filnavn, Quality:= _
        xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=True

End Sub

Men den genvej virker ikke. Kan vi ikke binde den marko til en knap så man bare trykker på den og den så køre det script?
Avatar billede soppdk Nybegynder
10. oktober 2009 - 13:13 #18
Okay har fået det til at virke med en knap.
Men det virker kun når den ser i en cell.

Kan du kik på koden du starte med at give mig
hvorfor den giver fejl

filnavn = Range("c5").Value & " " & Range("a7").Value & ".pdf" ' ret evt til andre celler
Avatar billede soppdk Nybegynder
10. oktober 2009 - 15:58 #19
Jeg fik det til at virke med knap og alt.

Tak for hjælpen

Endelig kode ser sådan her ud.

Private Sub CommandButton1_Click()
Dim filnave As String
Dim sti As String

filnavn = Range("e9") & " - " & Range("b5") & " - " & Range("b7").Value & ".pdf"
sti = "C:\"

    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        sti & filnavn, Quality:= _
        xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=True
End Sub
Avatar billede soppdk Nybegynder
10. oktober 2009 - 15:59 #20
smid et svar så du kan få Point
Avatar billede soppdk Nybegynder
11. juni 2011 - 14:36 #21
Lukker den