Avatar billede mjl Nybegynder
12. oktober 2009 - 11:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bruge et resultat fra en søgning, i en anden søgning.

Hej der ...

Ved hjælp af PHP laver jeg en søgning i en database der f.eks. giver resultatet 1 og 2

Disse to tal, skal så bruges i næste tabel, hvor jeg skal finde de to steder, hvor "id" er lig med 1 og lig med 2 ...

Hvordan gør jeg det? Når jeg laver resultatet fra første søgning lig med f.eks. $res, og så søger i nr. 2 efter de steder der er lig med $res, så giver den kun resultatet fra 1 og ikke fra 2

Håber det er til at forstå ??

hilsen Martin
Avatar billede fbhzone Nybegynder
12. oktober 2009 - 12:28 #1
Jeg tror jeg forstår hvad du gerne vil, og du skal bruge JOIN:

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/join.html

Du kan godt gøre det uden at lave to separate queries, og det bør du også :)
Avatar billede hundevennen Nybegynder
12. oktober 2009 - 13:11 #2
prøv at læse lidt om select IN -
altså

select * from tabel where du får dit 1 og 2 IN(select etellerandet from tabel)
Avatar billede mjl Nybegynder
12. oktober 2009 - 14:24 #3
Hej hundevennen ...

Kan du evt. vise mig koden ... jeg får fejl !?

Martin
Avatar billede hundevennen Nybegynder
12. oktober 2009 - 14:34 #4
Nu er jeg ikke php kodenørd og jeg ved ikke vad dine tabeller hedder
Avatar billede mjl Nybegynder
12. oktober 2009 - 14:37 #5
tabel_et og tabel_to, kan vi kalde dem.

Og jeg henter et DISTINCT person_id fra tabel_et, og de person_id'er den finder (f.eks. 1 og 2), skal den finde i tabel_to ...

Martin
Avatar billede showsource Seniormester
12. oktober 2009 - 14:48 #6
Noget i stil med
SELECT * FROM tabel_to WHERE id IN (SELECT DISTINCT(person_id) FROM tabel_et)
Avatar billede mjl Nybegynder
12. oktober 2009 - 14:56 #7
Super - kanon - perfekt !!!

1000 tak !

Smid endelig et svar ...

hilsen Martin :o)
Avatar billede showsource Seniormester
13. oktober 2009 - 13:16 #8
ehh, er det mig du mener ?

hundevennen "lagde jo ud" med hvordan det kunne løses.
Og derudover har fbhzone nok også fat i noget.

Så hvad med en deler ?
Avatar billede mjl Nybegynder
13. oktober 2009 - 13:33 #9
Ok med mig, men du gav mig jo den endelige hjælp - de andre to, må så lige melde tilbage, hvis de vil have points !

Jeg er glad for hjælpen, det er dejligt at man kan få den fine og meget dygtige hjælp her på Eksperten - tak !