Avatar billede Excizted Nybegynder
13. oktober 2009 - 21:13 Der er 8 kommentarer

Flytte mit Modem - Kabling

Hej eksperten.

Jeg har tænkt mig at flytte mit modem fra TDC et andet sted hen. Men det kræver så også at jeg forlænger kablet der går fra telefonstiksindgangen i vores hus.

Jeg er i tvivl om hvor meget det har at sige med længden af kablet - har det indflydelse på ADSL-hastigheden?

HVILKET kabel er det så? Er RJ11 helt hen i skoven? (Har ikke mulighed for at tælle poler på kablet uden at tage det fra)

Hvad ville være den bedste måde at forlænge kablet på? Til brebånd bruger jeg bare en samlerboks da jeg har LSA tang.

Tak på forhånd for hjælpen :)
Avatar billede Asmi Nybegynder
13. oktober 2009 - 21:16 #1
Det har faktisk relativt meget at sige hvis du forlænger kablet til dit modem. Jeg kan ikke huske hvor meget man siger at hver meter forlængelsen ca. forringer, men det kan du sikkert finde på Google.

Jeg kunne forestille mig at det er et RJ45 kabel, det bruger jeg selv. Jeg kan dog ikke udelukke at du skal bruge RJ11.

Håber at det kan hjælpe dig.
13. oktober 2009 - 21:54 #2
Hvis du forlænger kablet med et kvalitets kabel cat 5e eller lignede  burde det ikke give problemer. Det det gælder om, er ikke at have flere udtag på kablet da du får støj ind her. Det vil sige at du kan bruge en samle box med skære klæmmer til at forlænge kablet.

Du skal bruge ét par til at forlænge med (2 leder).
Avatar billede Excizted Nybegynder
14. oktober 2009 - 00:47 #3
#2 Forstod ikke helt det sidste du skrev :)?
14. oktober 2009 - 07:29 #4
Hvis du bruger et normalt netværkskabel er der ialt 8 ledninger. De er snoet sammen 2 ad gangen, så der ialt er 4 par.

Til telefonsignal skal der således kun bruges 2 ledninger svarende til et par.
Avatar billede Excizted Nybegynder
14. oktober 2009 - 12:47 #5
Tak for svarene :)

#4 Jeg forstår ikke helt hvordan jeg kan nøjes med 2 ledninger - der er da 4 ledninger til RJ9?
Avatar billede zyflex Nybegynder
23. oktober 2009 - 23:47 #6
Det er vigtigt du bruger et ordenligt kabel, ikke en billig forlænger ledning fra Jem&Fix eller lign.

Jeg skiftede på et tidspunkt mit installations kabel og "vandt" flere Mbit på gå væk fra det jeg havde købt i Jem&Fix.

Det er selve stikket der hedder RJ11, og det er sådan et der bruges til dit modem.
Avatar billede Excizted Nybegynder
28. oktober 2009 - 18:12 #7
Hej, undskyld havde helt glemt jeg ikke fik lukket tråden.
Jeg brugte det Cat 5.e kabel jeg havde til overs efter at skifte til cat 6.
8 polet var bare fantastisk for skulle have telefonsignal tilbage samme vej!
Avatar billede Excizted Nybegynder
28. oktober 2009 - 18:12 #8
Læg lige et svar hvis du ønsker points.