Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
26. oktober 2009 - 18:11 Der er 6 kommentarer

Funktions program?

Hej.

Jeg skal lave et program som kan regne ud som fortæller hvor to funktioner skære hinanden.
Altså man skal indtaste de to funktioner også finder den skæringspunktet, og udskriver svaret.
Ved ikke helt hvordan man kan lavecdette, eller om det er muligt i c#? eller man skal til noget c++

vh sporge
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2009 - 19:38 #1
Skal de to funktioner skrives i C# og compiles ind i app eller vil du indlaese to tekst strenge med funktionerne runtime?
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
26. oktober 2009 - 20:00 #2
Lave et program, hvor jeg indtastert de to funktioner, også beregner den svaret, hvor de skæres. så først hvor programmet skrives, derefter compiles :) også er det et app man så kan bruge.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2009 - 00:09 #3
Jeg er stadig i tvivl om det jeg spørger om i #1.
Avatar billede kza Nybegynder
27. oktober 2009 - 00:30 #4
Der vil ikke være nogen fordel i at bruge c++ fremfor c# til denne type program.
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
27. oktober 2009 - 07:40 #5
Okay Arne_v nu vil jeg beskrive det bere.

Det programmet som jeg skal lave, skal kunne beregne funktionernes skæringspunkt.

hvis jeg nu indtaster funtionenerne

y = 40x + 10
og
y = 30x

Så skal jeg så finde ud af hvornår deto funktioner rammer hinanden på en graf/kordinatsystem. også skal den udskrive hvor de rammer.

Det den så skal, er at sætte de to funktioner op som en ligning så det kommer til at hedde

40x + 10 = 30x

også regner den ellers svaret ud.

ligesom jeg ville gøre nu.

40x - 30x = 10x

10x = 10

10x/10 = 1

1 er så det ene skæringspunkt så skal jeg finde det andet.

Så skal den bare vælge en af funktioner og opstille som en ligning, men skal bruge 1 som vi fandt. så det ser sådan ud:

40*1 + 10 = 30x

Jeg mener det er sådan man udregner funktionernes skæringspunkt. ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2009 - 19:59 #6
Matematikken er velkendt.

Hvis du på et tidspunkt skulle få lyst til at svare på det jeg spørger om, nemlig om du leder efter:

    public struct Point
    {
        public double x;
        public double y;
    }

        public static Point TwoFunctionsCross(string expr1, string expr2)

eller:

    public struct Point
    {
        public double x;
        public double y;
    }

    public delegate double func(double x);

        public static Point TwoFunctionsCross(func f1, func f2)

så finder vi en løsning.