Avatar billede ehj Novice
28. oktober 2009 - 11:39 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se LAN via trådløs forbindelse

Kære eksperter

Har g.d. kæmpet med at genopsætte DS209 på LAN fra ny bærbar PC med Vista og trådløs forbindelse. Havde den tidligere på stationær, XP via kabel.

Det er delvis lykkedes med et direkte RJ-45 kabel mellem DS og bærbar. På den måde kunne jeg se alle enhederne i mit LAN og tildele dem faste IP-adresser. Så langt så godt.

Efterfølgende har jeg taget førnævnte kabel ud og forbundet DS til routeren. Nu kan den så ikke ses af den bærbare, ligesom drevene ikke er tilgængelige mere. Synology Assistant giver fejlmeddelelsen  "Ingen Synology server på det lokale netværk.." og foreslår at checke forbindelser og firewalls.

Jeg har genstartet alt, de- og genaktiveret Windows Firewall (mit virusprogram Kaspersky har ikke firewall). Stadig ingen server og netværksdrev.

Mit spørgsmål er derfor, om der kan være et eller andet i mit trådløse opsætning hhv. det trådløse access point (Zykel). Har prøvet at komme ind på den via 192.168.1.1, som er dens adresse, men "Internet Explorer kan ikke vise websiden".

vh
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 13:32 #1
Jeg ved ikke om det betyder noget, men du kobler den til routeren, og derfra starter du Synology Assistant fra den bærbere, og tilknytter drev. Du skal ikke koble NAS'en direkte til PC'en

Den bærbare kan blive lidt forvirret af at skifte fra router til NAS og vice versa.
Du kan prøve at køre en diagnose fra netværks og delingscenter > Vis Status.

Prøv også om du kan pinge routeren med Start > Kør > skriv cmd og tryk enter >  skriv ping 192.168.1.1 og tryk enter.
Den skal ikke få timeout.

Du kan resette TCP/IP stacken med kommandoen
netsh int ip reset c:\resetlog.txt
Den ligger logfilen på roden af c:

Du kan resette winsock med kommandoen
netsh winsock reset
Du skal dog vide at programmer der overvåger internettet, som f.eks. antivirus, firewall og proxy's  kan være nødvendige at geninstallere efter en reset af winsocken.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 13:44 #2
Jeg forstod fra tidligere spørgsmål, at den bærbare godt kunne gå på internettet trådløst.

Hvis den ikke kan, kan du koble den bærbare med kabel til routeren, og prøv 192.168.1.1 igen. Kommer du ind, såcheck at det trådløse netværk er aktiveret. Og den klassiske, check at du har tændt for det trådløse netværkskort i den bærbare.

Det kan også have betydning om det er windows det styrer det trådløse netkort eller det er 3. parts program (producenten af kortet).
Avatar billede ehj Novice
28. oktober 2009 - 14:00 #3
Jeg har pinget 192.168.1.1 og der kommer 4/4 svar.

Netværksdiagnosen siger "det er ikke muligt at kommunikere med DNS-server 193.162.153.164, netværksdiagnostiseringen pingede den eksterne vært men modtog ikke et svar".

Prøvede at søge 192.168.1.1 med kabel bærbar-router; intet held.

Har kørt en internetforbindelsesevaluering via Windows, der siger at følgende IKKE er understøttet af min router; måske det opklarer noget?

Network Address Translator Type
One primary function of most home Internet routers is Network Address Translation (NAT). Routers providing NAT support assign private IP addresses on the local network. NAT maps these private addresses on the inside network to a public IP address on the outside network so that computers behind the Internet router can communicate with the rest of the Internet. Since Network Address Translators can work in different ways, this test uses Microsoft servers to identify your router's NAT type. Some protocols work better through routers that act as cone-type NATs than routers that act as symmetric-type NATs.

A result of "Not supported" in this test does not impact your basic Internet connectivity. One possible reason for this result may be that your computer is connecting through an Internet router that acts as a symmetric NAT (view the detailed report to determine if this is the case). Microsoft has determined that symmetric NATs can block the traffic of programs that use IPv6 tunneling over IPv4 (see Teredo Overview for details of how this works). Failure to connect using IPv6 may cause these programs to not run or to have a degraded experience. It is also possible that the servers used to determine the NAT type are temporarily unreachable, in which case running the test again later will give a more accurate result.

Ja, den bærbare bruger den trådløse forb. til internettet uden problemer.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 14:02 #4
Men hvis ipconfig med kabel giver en IP i rækken 192.168.1.xxx, så skal det trådløse netkort også have en IP i samme række.

Har det trådløse ikke det, så er det der problemet ligger.
Dt kan løses med en fast IP i rækken med submask 255.255.255.0
og standart gateway 192.168.1.1
Det sidste under forudsætning at det er standart gateway angivet af ipconfig.

Enheder på dit LAN med IP i samme segment (192.168.1.xxx) og samme submask 255.255.255.0 kan umiddelbart "tale" med hinanden.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 14:05 #5
Mystikken breder sig :-)

Lad os starte forfra.

Kør en ipconfig på den bærbare. Hvilken IP har standart gateway ? ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 14:10 #6
Ser lige st du anvender accesspoint til det trådløse. Hvilken model drejer det sig om ?
Avatar billede ehj Novice
28. oktober 2009 - 14:43 #7
Acces point Zykel P-3350.

Ipconfig bærbar; std. gateway 10.20.30.1.
(I Egenskaber, TCP/IPv4 har ladet den vælge automatisk under generelt og under alternativ konfiguration tildelt LAN-nettes koder: 192.168.1.20, 255.255.255.0, 192.168.1.1)
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 15:00 #8
Det er en forkert IP.

Hvilken IP har Standart Gateway i ipconfig ?

Jeg kan ikke finde "Acces point Zykel P-3350". Er du sikker på at det re korrekt ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 15:17 #9
Det som jeg lurer på er, at du har en router (A) og en trådløs Accesspoint (B). Jeg har en mistanke om, at accesspoint er en router.

Er det tilfældet, så kan du have 2 DHCP servere der uddeler IP adresser i forskellige segmenter, og så kan enheder ikke tale samme imdbyrdes, men godt gå på internettet.
Det underbygges af atdu godt kan få fat i NAS'en gennem kabel, men ikke via trådløs. Trådløs er jo et andet segment.

Det er derfor jeg gerne vil vide nøjagtig hvilken model zyxel er.
Det glædelig er, skulle min mistanke være korrekt, at en trådløs router kan utrolig nemt omkonfigureres til et accesspoint.
Avatar billede ehj Novice
28. oktober 2009 - 15:29 #10
Meget interessant - kan godt se logikken!

IPconfig bærbar:
IPv4 adresse 10.20.30.33
Undernetmaske 255.255.255.0
Standardgateway 10.20.30.1

Under IPv6 adresserne:
IPv6 (ja en masse)
ingen standard gateway

Undskyld den hedder Zykel 335U - og for at bekræfte din mistanke: Dual Band VPN Router!!!!!
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 15:45 #11
Hvad hedder den anden router ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 15:49 #12
Når du anvender kablet forbindelse hvilken kobler du så til A eller B
Avatar billede ehj Novice
29. oktober 2009 - 07:34 #13
Opdagede ved hjælp af dit indlæg #9 at jeg under alle omstændigheder har haft forkert forbindelse mellem router (Netopia 3347), Zyxel og netværket.
Men da jeg flyttede alle kablerne, mistede jeg netforbindelsen - og vender derfor først tilbage nu.

Men opsætningen er nu:

Tlfstik - skillefilter - ADSL stik - router Netopia - router Zyxel.
DS er kablet til Zyxel og bærbar har trådløs forbindelse til Zyxel. DS er synlig i bærbar - og normalt fungerende, dvs- kortet over mit netværk viser den og jeg kan tilknytte drev.

Men mystikken er skam ikke forbi, for nu har jeg kun netforbindelse, fordi jeg har kabel mellem bærbar og router Netopia!
Avatar billede ehj Novice
29. oktober 2009 - 07:43 #14
Så fra at jeg havde internetforbindelse og intet LAN har jeg nu LAN og ingen/betinget internetforbindelse.

ipconfig siger at jeg stadig har 10.20.30.33 - altså Zyxels ip-adresser, selv om jeg er på nettet med et kabel til Netopia....

Men mon ikke der, som du foreslog er en konflikt mellem routerne!?
Avatar billede ehj Novice
29. oktober 2009 - 07:48 #15
Desuden..... ser det ud som om Netopia også har en wireless facilitet aktiveret.....
Avatar billede ehj Novice
29. oktober 2009 - 11:28 #16
Har nu:

- disablet DHCP i Zyxel
- forbundet Zyxel til Netopia LAN-LAN og ikke WAN-LAN
- ændret dens LAN ip-adresse til fast 192.168.1.11
- givet DS fast IP-adresse 192.168.1.7

Min bærbare kan jeg ikke få til at bevare forbindelsen, når jeg giver den fast IP-adresse på netværket, men målet er nået: trådløs forbindelse fra bærbar til netværket.

HURRA
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. oktober 2009 - 13:47 #17
Det var det som jeg skulle til at foreslå.

Med den opsætning, er det netopia det styrer nettet, og alle enheder er i samme segment 192.168.1.xxx

Der er intet forgjort i at lade den bærbare få IP fra netopia både på kablet såvel som trådløst, men den faste IP adresse på DS ville jeg rykke lidt op i nummerrækken. 7 er voldsom tæt på DHCP start i netopia. Det afhænger selvfølgelig af hvor mange samtidige gæster du har på nettet.
Avatar billede ehj Novice
29. oktober 2009 - 13:55 #18
Ja, da du havde sat mig på sporet af en konflikt mellem routerne begyndte tingene at falde på plads.

TDC har fortalt mig at Netopia har 32 numre, så jeg giver bare DS nr. 30.

Mange mange tak for hjælpen!
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. oktober 2009 - 14:08 #19
Altid til tjeneste :-)