Avatar billede vkaaav Nybegynder
01. november 2009 - 12:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

matematik opgave, haster!

jeg er lidt i tvivl hvordan denne opgave skal løses:

3 kegler: a - b - c

hvilke kombinatioer kan jeg vælge?

jeg tror ikke man må sige: a - b - c  og  c - b - a.

please hjælp mig :)

KH
Avatar billede tjacob Juniormester
01. november 2009 - 12:48 #1
Hvis rækkefølgen er ligegyldig er der 6 kombinationer = 3! = fakultet 3 = 1 x 2 x 3 =6:

a
b
c
ab
ac
bc
abc

Men dit spørgsmål er ikke særligt klart, så jeg ved ikke om det er det der menes.
Avatar billede tjacob Juniormester
01. november 2009 - 12:49 #2
Nu skrev jeg 7 kombinationer, men abc er den fulde mængde.....
Avatar billede vkaaav Nybegynder
01. november 2009 - 12:57 #3
prøver lige igen:

der skal være 3 kegler med i hver kombination såsom:

abc
acc
abb
aaa

osv.

ved bare ikke hvor jeg kommer frem til det rigtige resultat?
kan ikke fidusen med tælletræ desværre,
måske der er nogle andre metoder jeg kunne bruge?
Avatar billede giweo Juniormester
01. november 2009 - 17:09 #4
Du kan vel ikke bruge aaa - du kan vel kun anvende en kegle en gang ??
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
01. november 2009 - 20:09 #5
Hvis man må bruge samme kegler flere gange, som du antyder er det rigtige svar jo:

3*3*3 = 27 kombinationer.

Du siger bare, hvor mange mulige kegler kan du vælge første gang? Hvor mange mulige kegler kan du vælge anden gang, og hvor mange mulige kegler kan du vælge tredje gang? Du ganger så de tre svar.

Da du kan vælge 3 kegler hver gang er svaret 27 (3*3*3)

Hvis du ikke må vælge de samme kegler igen. Så kan du først vælge mellem 3. Anden gang kan du vælge mellem 2, da den ene er valgt. Til sidst kan du vælge mellem 1, da 2 er valgt. Her er svaret altså 3*2*1 = 6, hvis du ikke må vælge samme kegler flere gange.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
01. november 2009 - 20:10 #6
Men du bliver nødt til klart at definere reglerne for udvælgelsen af keglerne. Må man vælge samme kegler flere gange, og er rækkefølgen vigtig.